Adam Baldych & Helge Lien Trio – Brothers

7. srpen 2017
Adam Baldych & Helge Lien Trio – Brothers

Téma nového alba polského houslisty a skladatele je bohužel mimořádně smutné. Adam Bałdych věnoval nahrávku Brothers předčasně zesnulému bratrovi. Tragické události často inspirují umělce k hluboké výpovědi. Brothers bez váhání volíme Albem týdne.

Jak zdůrazňuje tisková zpráva k albu, posláním Brothers je tentokrát mnohem více než jen předvést virtuozitu, přednést vynikající hudbu, pobavit posluchače.

„To, co si opravdu přeji, je, aby moje hudba obsahovala také péči a touhu. Aby předávala zprávu o lásce a kráse. Více než kdy jindy bychom měli cítit, že jsme všichni bratři a sestry. Abychom si lépe porozuměli,“ píše Adam Bałdych o intimní a citlivé nahrávce.

Stejně jako předchozí titul Bridges, také album Brothers natočil houslista ve spolupráci s Helge Lien Trio. Ale k ansámblu norského pianisty navíc přibral saxofonistu: S autorem vytříbeně komunikuje v některých skladbách i další brilantní norský hráč Tore Brunborg, známý spoluprací s takovým veličinami jako Nils Petter Molvaer, Bugge Wesseltoft, Manu Katché, Billy Cobham i Pat Metheny.

„Kdybych měl srovnávat s naší předchozí deskou Bridges, muzika na Brothers zní ‚špinavěji‘ a jaksi neohraničeně. Jako bychom se pohybovali na ostří nože mezi tím, co Lacan nazýval ‚výkřik‘ a ‚ticho‘. Je taková, jako skutečný svět, kde radost a tragédie existují hned vedle sebe.“

Tak vysvětluje autor atmosféru hudby s pomocí termínů slavného psychoanalytika Jacquese Lacana. Po muzikantské stránce toho Adam Bałdych dosáhl například kontrastem až dojemně něžně přednášených, zpěvných linek a dramatických pasáží.

Stesk úvodního Preludia jen pro housle a klavír se zařízne až pod kůži. Následující Elegy již s doprovodem tria působí dojmem „osudovosti“, zvláště úvod kompozice s vypjatými houslovými tóny. Lienova klavírní meditace ve střední části evokuje spíše pocit smíření, než se s vpádem houslí vrátí potemnělé napětí.

Adam Baldych a Helge Lien Trio

Třetí track Faith nabídne nostalgii a důvěru. Čtvrtý, Love, hraný Bałdychem většinou decentně pizzicato, až na syté smyčcové „refrénové“ pasáže, zase křehkost a pomíjivou krásu. Kontrast vzletných houslí se zemitějšími polohami Brunborgova saxofonu prokreslí tesknou, mollovou baladu One, kde zazní ústřední motiv smutku, ztráty a osamění velmi plasticky.

V titulní Brothers možná uslyšíme zpočátku hravost, přecházející v tragiku. Zvláště v mistrovském, náladotvorném houslovém sólu. I v tomto opusu hraje důležitou roli saxofon, který přejímá závěrečnou gradaci.

Jde samozřejmě jenom o subjektivní popisy, každý může kompozice vnímat jinak a nikdo nevidí do hlavy samotnému skladateli. Ale z výše uvedeného by mělo vyplynout, že deska je poskládána opravdu jako koncepční. Jednotlivé skladby mohou stát samostatně a neztratí sílu, ale nejlépe působí coby suita. Suita, kde nálady a hudební děje promyšleně navazují.

Celé album je Adamovo autorské, s jedinou výjimkou. Skutečně pietní verzí písně Hallelujah od Leonarda Cohena. Instrumentální verzi upravil spolu s Lienem neprvoplánově, melodicky originálně, rytmicky rozvolněně.

Zvláště tento moment, daleký nejen populistickému uchopení známého nápěvu, ale i pustému bolestínství, ukazuje, jak obdivuhodně dokázal mimořádný umělec Adam Bałdych povznést pocit osobní ztráty (a hudební modlitbu za konkrétní, blízkou osobu) na obecné, duchovní poselství. Poselství „vzájemného bratrství všech lidí“.

 

Adam Bałdych – Brothers

Adam Bałdych – housle, renesanční housle

Helge Lien – piano

Frode Berg – kontbabas

Per Oddvar Johansen – bicí nástroje

Tore Brunborg – saxofon

 

Label: ACT Music, 2017

www.adambaldych.com