Anatomie lásky: Zpěvačka Marta Kloučková představuje sólový debut

Marta Kloučková

Všechny podoby lásky objevuje na sólovém debutu Loving Season zpěvačka Marta Kloučková. Vokalistka známá z vokálního uskupení Skety se inspirovala verši americké básnířky Sary Teasdale. V premiéře jej můžete slyšet v Rozhovoru měsíce.

Rozhovor s Martou Kloučkovou začíná ohlédnutím za letní cestou skupiny Skety do Austrálie. Vokální sexteto zpívalo v Sydney, v Brisbane, v Devonportu v Tasmánii a dva koncerty se konaly v Melbourne. Formality se řešily několik let, mimo jiné kvůli australské vízové politice, nakonec to vyšlo právě letos. „Publikum v Austrálii bylo hodně otevřené. I lidé jsou tam otevření, na ulici se usmívají, pomohou, když máte problém,“ líčí Kloučková své zážitky.

Hlavním tématem je nicméně zpěvaččino debutové album. Desku nahrála s Vítem Křišťanem (piano, Fender Rhodes), Janem Fečem (kontrabas) a Markem Urbánkem (bicí, perkuse) a jako hosty si pozvala kytaristu Davida Dorůžku, flétnistu Oto Reipricha a skupinu Clarinet Factory.

„Ne každá báseň může být písní,“ říká Kloučková o zhudebňování textů:

Má-li najít impulsy, které přímo vedly k natočení desky, zmiňuje Kloučková například inspirativní hodiny skladby s  Křišťanem na VOŠ Jaroslava Ježka. V té době někdejší zakladatelka pop-jazzové skupiny Nano Illusions, po pauze způsobené vytížeností ve skupině Skety, znovu začala skládat písně.

Samotný materiál na desku vznikal postupně během několika let, ale hlavním podnětem k natočení a vydání alba bylo setkání s Jánem Sudzinou ze slovenského vydavatelství Hevhetia na soutěži Vosingers 2017 v Polsku.

„Líbilo se mu, jak zpívám, a tak mi nabídl spolupráci,“ říká zpěvačka a pochvaluje si: „Moc si cením, že se to stalo. Jinak by cesta k desce byla mnohem složitější.“ Vydavatel zpěvačce do alba, které vzniklo v těsné spolupráci s Vítem Křišťanem, prakticky nezasahoval. Konkrétní ukázky slyšel živě až na showcase vydavatelství Hevhetia letos v létě.  

Marta Kloučková Quartet: Jan Fečo, Marek Urbánek a Vít Křišťan

Album je věnováno tématu lásky v různých jejích podobách. Přitom však texty nejsou ve všech případech přímočaré: „To téma v nich není jasně naservírované, posluchač tam může najít i jiná témata.“ Velkou inspirací byly pro zpěvačku verše americké básnířky Sary Teasdale (1884–1933), z nichž některé přímo zhudebnila.

Čtěte takéTři vítězné kompozice skladatelské soutěže pro jazzový big band. Poslechněte si záznam premiéry v podání Concept Art Orchestra

„Je hodně současná, i když už dávno nežije. Její texty jsou velmi trefné, rezonují ve mně mnohem více než básně jiných autorů. Cítím, jako bych je napsala já. Jen jsou mnohem hezčí, než to, co píšu sama, navíc v angličtině mám jako nerodilá mluvčí omezené vyjadřovací prostředky. V jejích básních je myšlenka krásně podaná a srozumitelná,“ shrnuje Kloučková. Album doplnila písněmi s vlastními texty, u nichž většinou hudba a slova vznikaly současně.

Podívejte se na klip ke skladbě After Love:

Kloučková sice zdůrazňuje, že písně pro CD Loving Season nevznikaly během několika měsíců, ale spíše let, takže mapují určitou její etapu, nicméně více než o završení jde o odrazový můstek: „Vnímám to album jako mezník spíše ve smyslu nastartování než završování.“

Na nové písničky Marta Kloučková momentálně nemyslí, chce se zatím plně věnovat koncertní prezentaci nově vydaného materiálu. Posluchače zve především na křest, který se bude konat 7. ledna 2019 v pražském Jazz Docku za účasti jejího kvarteta a hostů Davida Dorůžky a Clarinet Factory.