Katchého nové album The Scope jazzu příliš nepřeje
Nová bubeníkova deska trpí roztříštěností, kterou lze těžko vydávat za pestrou dramaturgii, píše v recenzi pro ČRo Jazz Pavel Víšek. Čtěte podrobnosti o desce The Scope!
Šedesátiletý francouzský bubeník s kořeny na Pobřeží slonoviny představuje opravdového „multiživelníka“. Vystudoval sice pařížskou Národní konzervatoř hudby a tance, ale kariérou hráče na bicí nástroje v symfonickém orchestru se zlákat nenechal.
Jeho hvězda v rocku vystoupala v roce 1986 díky spolupráci s Peterem Gabrielem na veleúspěšném albu So a další nabídky napříč různými žánry se jen hrnuly. Svůj jazzový potenciál naznačil o rok později na Stingově albu Nothing like the Sun ve společnosti muzikantů formátu Branforda Marsalise nebo Kennyho Kirklanda.
Snad jediným jazzmanem, jenž začal služeb brilantního sidemana opakovaně využívat, se však v 90. letech stal norský saxofonový lyrik Jan Garbarek. Možná i proto začal Katché natáčet první sólovky, víceméně jazzové, které však žánrovými přesahy byly puristům jen zřídka po chuti. I přesto má v diskografii z let 2005–2012 šňůru alb Neighbourhood, Playground, Third Round a Manu Katché, jež vyšla na mnichovském labelu ECM Records.
Jeho konzervativní šéf Manfred Eicher zřejmé Katchého spády zavčas vytušil, protože předchozí album Unstatic už vyšlo v roce 2016 u francouzského vydavatelství Anteprima Produtions. Bylo stále ještě jazzové, což už o únorové novince The Scope říci nelze. Muzikantský průnik mají totiž vyjma hlavního protagonisty obě desky nulový.
The Scope se totiž jmenuje Katchého nová skupina, kterou dále tvoří baskytarista Jérôme Regard, (spíše progrockový) kytarista Patrick Manouguian a klávesista Elvin Galland. Ten se však jediný z kvarteta ve studiu při nahrávání alba neobjevil, belgická dvojčata Gallandova však v několika skladbách s mikrofonem reprezentovala aspoň sestra Kayla.
Hodně prostoru totiž u kláves dostal hrající producent Jim Henderson, který navíc různé studiové mašinky naprogramoval. Tady ostatně vězí jedna slabina alba, na němž elektronika docela často poněkud utlačuje akustické nástroje, z nichž především Katchého bicí je jinak radost poslouchat.
Jazzu nám pan kapelník v deseti autorských skladbách (s výjimkou tří textů) dávkuje skoro jak šafránu, namátkou v dialogu piana a bicích v mezihře skladby Overlooking, která se zdá být zpočátku flamencovou reminiscencí, nebo v sólech křídlovky, která se proplétá rapováním Jazzy Bazze (Paris me manque) nebo doprovází jinak spíše popovou baladu s hostující Jonathou Brooke (Let Love Rule).
Žánrově otevření posluchači si ale na nudu stěžovat nemohou. Příznivce world music v úvodní Keep Connexion potěší kora, jež zvukem připomíná evropskou harfu, byť v západoafrické tradiční hudbě byla užívána pouze jako doprovod zpěvu. Skladba Glow zase pro rozšíření palety zvukových barev využívá smyčcové kvarteto a momentu překvapení se (alespoň na první poslech) dočkáme v baladě Vice, jež v okamžiku, kdy už začíná nudit, přechází do reggae s expresívním vokálem dalšího hosta Faada Freddyho.
Jazzový svorník alba The Scope tvoří především Katchého bicí, tedy pokud je beaty nezahluší jako v závěrečném triphopovému úletu Tricky 98’, který má logicky jen status bonusu. O silná místa na něm sice není nouze, ale jako celek trpí roztříštěností, kterou lze stěží vydávat za pestrou dramaturgii.
Manu Katché – The Scope
Hugues Borsarello – housle
Jonatha Brooke – zpěv
Faada Freddy – zpěv
Kayla Galland – zpěv
Jim Grandcamp – kytary
Jim Henderson – klávesové nástroje, programování
Jazzy Bazz – rap
Kandia Kouyate – kora
Frédéric Kret – violoncello
Patrick Manouguian – kytary
Michel Nguyen – viola
Manu Katché – bicí, zpěv
Jérôme Regard – baskytara
Alex Tassel – křídlovka
Label: Anteprima Productions, 2019
Související
-
Alfredo Rodriguez/Pedrito Martinez: Kubánský tandem na výletě ke kořenům jazzu
Na novém albu Duologue spojil klávesista Rodríguez síly se starším kubánským krajanem, bubeníkem a perkusistou Martinezem, aby společně prozkoumali západoafrické polyrytmy.
-
Dvanáct měsíců podle Bena Wendela
Kanadský saxofonista se inspiroval samotným Čajkovským a stvořil hudební kalendář na pokračování podle svého gusta. Wendelovu novinku The Seasons jsme zvolili Albem týdne.
-
Otestovali jsme novinku Chrise Pottera. Circuits nabízí fascinující fúzi
Fenomenální saxofonista Chris Potter se prezentuje novým projektem Circuits. V novém triu „bez basy“ servíruje posluchačům fascinující žánrovou fúzi. Sledujte Jazz Test!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka