Alfredo Rodriguez/Pedrito Martinez: Kubánský tandem na výletě ke kořenům jazzu
Na novém albu Duologue spojil klávesista Alfredo Rodríguez síly se starším kubánským krajanem, bubeníkem a perkusistou Pedritem Martinezem, aby společně prozkoumali západoafrické polyrytmy, které do jazzu z velké části nasákly z tradiční hudby „Ostrova svobody“. Na kolektivní produkci se opět podílel Rodríguezův slavný mentor Quincy Jones.
Při poslechu novinky Duologue bude málokdo hloubat nad tím, zda třiatřicetiletého rodáka z Havany víc ovlivnil Bill Evans nebo Keith Jarrett, protože klávesové nástroje se v duu, které obecně představuje nejmenší typ komorního souboru, stávají nejčastěji součástí rytmické sekce, posílené studiovými dotáčkami dalších partů.
Zatímco Rodríguez, jehož svého času formovalo dílo Johana Sebastianna Bacha nebo Igora Stravinského, má za sebou klasické hudební vzdělání, o dvanáct roků starší a zemitější Martinez získával zkušenosti v tančírnách čtvrti Cayo Hueso ve staré Havaně a stačil už spolupracovat s řadou hvězd včetně Stinga a Paula Simona, což ostatně potvrzují velká jména hostů jako Wynton Marsalis, John Scofield nebo portorikánský mistr salsy Rubén Blades na albu Habana Dreams, která je vizitkou jeho skupiny z roku 2016.
Na desce Duologue jsou mezi jedenácti skladbami se stopážemi, jež zřídka překračují čtyři minuty, energická čísla i balady (mj. Cosas Del Amor, Flor a Jardín Soñador), kde je přeci jenom trochu prostoru pro improvizaci, zastoupeny ve vyrovnaném poměru.
K dekódování polyrytmických vzorců je třeba znát genezi salsy, která se zformovala z rumby, sonu, mamba a několik dalších kubánských tanců a samozřejmě také z ohlasů západoafrického folklóru, jež má na Kubě ze všech amerických zemí dost možná vůbec nejdelší tradici (první otroci se sem dostali z černého kontinentu hned následující dekádu po objevení „Nového světa“).
Počínaje úvodní skladbou s příznačným názvem Africa převažuje zpívaný repertoár, v němž se oba protagonisté střídají sólově, případně spojují ve dvojhlasech. Instrumentálky zastupuje jen titulní Duologue a dva ze tří coverů, jež na celém albu překvapí určitě nejvíc. Titulnímu Thrilleru z multiplatinového alba Michaela Jacksona však karibský převlek moc sluší: mimochodem, s tímhle nápadem nejspíš přispěl jeho koproducent Quincy Jones, který se v roce 1983 s Jacksonem podělil o jednu z osmi cen Grammy.
Na papíře stejně málo pravděpodobná je však i nominace tématu Super Mario Bros 3, které na konci 80. let doprovodilo stejnojmennou „gamesu“ pro herní konzoli Nintendo. Volbou nejklasičtější je naopak roztančený evergreen El Punto Cubano (původně Yo Soy El Punto Cubano), který pro kubánskou zpěvačku Celinu Gonzáles Zamoru napsal její manžel Reutilio Domínguez: od roku 1947 vystupovali jako duo Celina y Reutilio.
Album Duologue je zajímavým příspěvkem do současného latin jazzu, tedy přesněji do jeho starší afrokubánské větve. I když první námluvy místních polyrytmů se severoamerickým jazzem se uskutečnily až ve 30. letech minulého století v Ellingtonově standardu Caravan, na intenzivnější reminiscence došlo o dekádu později s nástupem bebopu.
Ostatně do USA tehdy řada vynikajících kubánských muzikantů emigrovala a tenhle proud začal sílit po svržení Batistova režimu. Koneckonců, ještě dnes to ilustrují právě osudy Alfreda Rodrígueze a Pedrita Martineze, jenž odešel do Spojených států v roce 1998, jeho mladší druh ho následoval o jedenáct let později.
Alfredo Rodríguez & Pedrito Martinez – Duologue
Alfredo Rodríguez – klavír, elektrické piano Fender Rhodes, klávesové nástroje, zpěv
Pedrito Martinez – bicí a perkuse, zpěv
Label: Mack Avenue, 2019
Související
-
Alfredo Rodriguez v Jazz Testu: Špičkové album, obal raději předělat
Fúze kubánské hudební tradice s jazzem v důvtipné a osobité podobě, to je deska The Little Dream, natočená opět s Quincym Jonesem v roli producenta.
-
Dvanáct měsíců podle Bena Wendela
Kanadský saxofonista se inspiroval samotným Čajkovským a stvořil hudební kalendář na pokračování podle svého gusta. Wendelovu novinku The Seasons jsme zvolili Albem týdne.
-
Anatomové by měli radost: Esperanza Spalding a jejích 12 malých zaklínadel
Věnovat písně částem svého těla zní jako poněkud praštěný nápad. Však se také Esperanza Spalding musela hájit před fanoušky... Co zbude, pokud odbouráme slovní omáčku?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.