Brom, Velebný, Ornis: vychází objevy z brněnských rozhlasových archivů

7. březen 2022

U příležitosti loňského výročí 100 let od narození Gustava Broma vydalo brněnské vydavatelství Indies Happy Trails komplet čtyř CD s celkem 68 vesměs dosud nevydanými nahrávkami Bromova orchestru. Snímky pocházejí z archivu Českého rozhlasu Brno a my o nich v Rozhovoru měsíce hovoříme s vydavatelem Jaromírem Kratochvílem.

Jaromír Kratochvíl v pořadu postupně představuje jednotlivé disky kompletu „Gustav Brom – 100 let“, zaměřené tematicky na různé osobnosti orchestru i na spolupráce big bandu s výraznými autory a interprety naší i světové scény. K raritám, které dokládají mezinárodní renomé orchestru v 60. letech, patří hned na prvním CD několik společných nahrávek Bromova orchestru s klarinetistou Edmondem Hallem, které vznikly v roce 1960. Tento první disk pak doplňují skladby možná nejvýraznější autorské osobnosti orchestru, Jaromíra Hniličky, jehož nedožité 90. narozeniny jsme si letos v únoru připomněli.

Další kmenové autory orchestru – Josefa Audese, Josefa Blahu a Mojmíra Bártka – představuje druhý disk kompletu. Třetí CD začíná skladbami Oldřicha Blahy, Miroslava Petra nebo Milana Vidláka a jeho druhou část tvoří nahrávky z oblasti tzv. třetího proudu, tedy skladeb na pomezí jazzu a hudby vážné (od autorů Miloše Štědroně, Arnošta Parsche nebo Alexeje Frieda). Na otázku, zda tedy Orchestr Gustava Broma mohl ve své době někoho nasměrovat i k náročnější hudbě, Jaromír Kratochvíl odpovídá:

„Zcela určitě. Běžný posluchač by například v rádiu tyto věci neposlouchal, ale desku, na které hudbu těchto autorů doprovázel právě Gustav Brom, si mohl koupit. Určitě se to tedy tímto způsobem k některým posluchačům dostalo a Gustav Brom na tom má lví podíl.“ 

Karel Velebný

Čtvrté CD připomíná spolupráci brněnského big bandu s pražskými jazzmany (Emilem Viklickým, Karlem Růžičkou, Josefem Vejvodou, Karlem Velebným a dalšími) a v jeho druhé části pak jde o nahrávky, ve kterých orchestr doprovází zpěváky a zpěvačky, například Jiřího Štědroně, Milana Černohouze, Štěpána Mátla nebo Hanu Ulrychovou. Ta je konkrétně zastoupena písní z nedokončeného a nikdy neuvedeného muzikálu Sny varhaníka Davida.

Jaromír Kratochvíl připomíná, písně na čtvrtém CD – stejně jako ostatní skladby kompletu – byly většinou relativně málo hrané a vesměs dosud nebyly oficiálně nevydané. Na otázku, zda jde stále o jazz, nebo spíše o střední proud, vydavatel odpovídá: „Jazz je slyšet ve všech aranžích. Jsou tam samozřejmě i popové a taneční nápěvy, ale stejně tak jsou tam jasně bluesové a jazzové skladby.“

Čtěte také

Vedle 4CD Orchestru Gustava Broma vyšla na značce Indies Happy Trails další dvě alba z edice „Významné nahrávky Československého jazzu“. Jednak jde o profilové album s archivními nahrávkami skupiny Ornis z let 1978–81. Ta zčásti navázala na jazzrockovou kapelu Ch.A.S.A., jejíž dříve nezveřejněnou nahrávku Kratochvíl v minulosti také vydal. Skupina Ornis fungovala nejprve v sestavě Milan Kašuba a Jiří Adam (kytary), Jan Beránek (housle) a Mirka Křivánková (zpěv), v pozdější fázi s ní krátce zpívala také Jana Koubková.

Poslední album, které v pořadu představujeme, se jmenuje Karel Velebný – Sedm zastavení s Gustavem Bromem. I když tematicky navazuje na „bromovské“ 4CD, ve skutečnosti jde především o další poctu Karlu Velebnému, jehož tvorbě se Kratochvíl se svým vydavatelstvím věnuje dlouhodobě:

Čtěte také

„Na CD je osmnáct skladeb ze sedmi pódiových pořadů Karla Velebného v Brně,“ vysvětluje Kratochvíl název alba, které obsahuje Velebného autorské kompozice, které aranžoval speciálně pro Bromův big band. Ve skutečnosti byl Karel Velebný hostem Orchestru Gustava Broma v jeho domovském městě vícekrát, ale pásy s nahrávkami z prvních tří setkání byly bohužel smazány.

V samém závěru rozhovoru Jaromír Kratochvíl prozrazuje, že jeho péče o pozůstalost Karla Velebného ještě zdaleka není u konce. Říká: „Pracujeme na dalším projektu. Budou to další archivní nahrávky Karla Velebného, tentokrát se skupinou SHQ, a to ze čtyř koncertů, které nahrál pro Český rozhlas Brno.“

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Související