Jak to slyší Martin Brunner st.? Zaostřeno na flétnisty

23. duben 2015

Zakládající člen Contrabandu, flétnista Martin Brunner st., je nepřehlédnutelnou postavou české jazzové scény. Loni se vzdal organizování festivalu Jazz Goes to Town, chystá ale leccos nového. Jeho sluch jsme otestovali v dubnovém vydání pořadu Tak to slyším já, který ČRo Jazz vysílá v pátek 24. 4. ve 14:00

Pořad Tak to slyším já vysílá stanice Český rozhlas Jazz každý čtvrtý pátek v měsíci. Jde o rozhlasovou obdobu rubrik hudebních časopisů, jakými byla česká Melodie nebo je dodnes americký Down Beat (tzv. blindfold test, tedy test na slepo). „Zkušební materiál“ i tentokrát připravil a Martin Brunnera st. vyzpovídal hudební publicista Jiří Starý.

Flétnista Martin Brunner st. byl zakládajícím členem orchestru Contraband Milana Svobody, jehož založení inicioval. Posluchači jej mohou znát z pražské jazzové kapely Jazz Fragment, ale také z rockové skupiny Spektrum, s níž hrál přes deset let. Počátkem devadesátých let inicioval vznik jazzového festivalu Jazz Goes to Town v Hradci Králové, jehož dramaturgem a organizátorem byl až do loňského roku. Nyní se věnuje především duetu s kytaristou Jaroslavem Šindlerem, s nímž vydal dvě alba.

Sólo Martina Brunnera v časech Contrabandu:

Ačkoli v minulosti hrál Brunner také na saxofon, dnes se již věnuje prakticky výhradně příčné flétně. Proto není divu, že při výběru testovacích nahrávek jsme tentokrát sáhli především do flétnistických vod.

Zahřívací kolo (Bobby Jaspar na nahrávce z r. 1959) proběhlo s jistými rozpaky. „Přiznám se, že je to období, které moc naposlouchané nemám. Poslouchám spíš modernější etapu jazzu,“ vysvětluje Brunner při poslechu nahrávky, kterou nepoznal. Záludná byla druhá testovací deska: „Nemohl by to být James Newton?,“ odhaduje host při poslechu sólové flétnové nahrávky Erica Dolphyho, který je známější spíše jako saxofonista/basklarinetista, než flétnista.

Memphis Underground Herbie Manna však Brunner poznal zcela bez váhání. „Na Herbie Mannovi mi vadí jediná věc, a to, že jeho desek mám doma moc,“ říká s úsměvem, „vedle skvělých desek, jako je tahle, má nicméně i některé průměrné,“ dodává host ve studiu, který zavzpomínal i na éru, kdy LP Memphis Underground vyšla v licenčním vydání u Supraphonu.

Brunnerovo album s Jaroslavem Šindlerem:

Také Ian Anderson z Jethro Tull nedělal Brunnerovi sebemenší potíže. „Dokonce jsem uvažoval, že bych některé z jeho skladeb oprášil na koncertech, je to vynikající hráč,“ vysvětluje Brunner a v pořadu dále rozvíjí specifika Andersonovy techniky hry.

Bez problémů Brunner poznal i další z flétnistů, Huberta Lawse a Davea Valentina, o němž říká, že ho při pražském koncertě spíše zklamal. „Skoro tam nehrál žádný jazz, hrál témata, nějakou techniku, ale improvizace tam skoro nebyly. Přiznám se, že to není můj šálek čaje,“ dodává při poslechu a připomíná, že jeho oblíbenci jsou spíše Jeremy Steig nebo Nicole Mitchell.

Z experimentálnějších nahrávek došlo v závěru na Malika Mezzadriho, alias Magika Malika. „Není to Malik?,“ ptá se host po krátkém poslechu, „mám ho naposlouchaného, protože jsme uvažovali o jeho zařazení do programu Jazz Goes To Town.“

Vedle otázek v rámci „testu na slepo“ v pořadu zazní hudební ukázky Contrabandu Milana Svobody a také duetní živá nahrávka Brunnera s Jaroslavem Šindlerem (On Stage). POZN.: V sobotu 25.4. odvysíláme v pořadu Jazz Club také záznam koncertu dua Brunner-Šindler

Martin Brunner st.

1) Bobby Jaspar: Flute Blues č. 3 z CD „Byrd in Paris - Vol. 1“,Polydor, 1959 / 1988;Bobby Jaspar, Walter Davis Jr., Doug Watkins, Art Taylor

2) Eric Dolphy: Inner Flight č. 4 z CD „Eric Dolphy: Other Aspects“Blue Note, 1962 / 1987;Eric Dolphy

3) Herbie Mann: Memphis Undergound č. 1 z CD „Herbie Mann: Memphis Underground“,Rhino - Atlantic Records, 1969 / 1991;Herbie Mann, Larry Coryell, Roy Ayers, Bobby Ammons, Bobby Wood,Tommy Cogbill, Gene Christman

4) Ian Anderson / Johann Sebastian Bach: Bouree č. 17 z CD „Jethro Tull: Aqualung“,Chrysalis Records, 1971 / 1998;Ian Anderson, Martin Barre, John Evan, Jeffrey Hammond, Clive Bunker

5) Hubert Laws: Land Of Passion č. 1 z CD „Hubert Laws: Land of Passion“,Columbia, 1979;Rocklandworldradio 2011;Hubert Laws, David Budway, Bob Mullins, John Leftwich, Ralph Penland

6) Pedro Flores: Obsession č. 11 z CD/DVD „Legends of Jazz with Ramsey Lewis: Showcase“,LRS Media, 2006;Dave Valentin, Ramsey Lewis, Joe Santiago, Michael Shapiro

7) Magic Malik: Sapaparo č. 7 z CD „Magic Malik: Short Cuts“,Bee Jazz, 2011;Magic Malik, Jozef Dumoulin, Jean-Luc Lehr, Maxime Zampieri

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.