Jak to slyší Martin Šulc? Testujeme českého bubeníka
Především na bubeníky jsme se zaměřili v květnovém vydání pořadu Tak to slyším já. Jejich jména tentokrát na slepo hádal Martin Šulc – bubeník, promotér a také předseda České jazzové společnosti. Jak to dopadlo, můžete slyšet v pátek 23. 5. od 14:00 na ČRo Jazz.
Pořad Tak to slyším já vysílá stanice Český rozhlas Jazz každý čtvrtý pátek v měsíci. Jde o rozhlasovou obdobu rubrik hudebních časopisů, jakými byla česká Melodie nebo je dodnes americký Down Beat (tzv. blindfold test, tedy test na slepo). Také tentokrát „zkušební materiál“ připravil a Šulce vyzpovídal hudební publicista Jiří Starý.
V úvodu pořadu přišla řeč na Šulcovy rané bubenické vzory. „Musíte mít na paměti, že v době mých začátků nebylo desky jednoduché sehnat, k zásadním deskám jsem se tak dostával postupně,“ říká Šulc, který koncem 70. let studoval na teplické konzervatoři s Jaromírem Honzákem a Martinem Zbrožkem. „Nicméně tehdy se mi z bubeníků líbil Vladimír Žižka, Josef Vejvoda, později Lenny White z jazzrockových Return to Forever. Ale musím přiznat, že nejvíc mě fascinoval swing na čtyři,“ vzpomíná Šulc před jazzovým testem.
Bubeníka Jeffa Hamiltona v Monkově Bye Ya poznal až po menší nápovědě, o to víc jej ale testovací nahrávka zaujala. „Znám ho s trií s Oscarem Petersonem, je to famózní bubeník, který hraje tak akorát, zbytečně neexhibuje, ale slouží společné věci,“ dodává Šulc.
Ačkoli improvizačně rozvolněnější podání Coltraenova Moment´s Notice nebylo snadné poznat, jméno bubeníka na nahrávce z roku 2006 vyhrkl host takřka okamžitě: „Billy Hart!“ A dodává: „Je to klasická hra na čtyři, hi-hat připomíná Tonyho Williamse. Přitom ale hrají velice volně.“
Následujícího Paula Motiana poznal Šulc vcelku snadno, větší obtíže měl při identifikaci Billy Cobhama v tématu Moon Germs. Davea Weckla na nahrávce z loňského roku ovšem Šulc poznal bezpečně: „Weckl měl na mě obrovský vliv. Když tady hrával jako mladíček s Laco Deczim, chodil jsem na ně do klubů a nahrával na magneťák: koukal jsem na Weckla jako blázen, protože jsem vůbec netušil, jak to hraje,“ vzpomíná český bubeník.
V závěru pořadu nakonec Šulc rozpoznal i neworleanského bubeníka Stantona Moorea na novém albu Converstions, i když jej, jak říká, zná z jiných hudebních souvislostí, než na této testovací nahrávce.
V pořadu zazní i ukázky z nevydané živé nahrávky Šulce s Osianem Robertsem. Seznam testovacích alb najdete níže.
Tak to slyším já - 23. 5. (14:00) Seznam testovacích nahrávek: hádá Martin Šulc
1) Thelonious Monk: Bye Ya č. 2 z CD „Jeff Hamilton Trio: Sparkle“, Capri Records, 2012
2) John Coltrane: Moment´s Notice č. 2 z CD „Billy Hart: Quartet“, HighNote Records, 2006
3) Paul Motian: Morrock č. 4 z CD „Paul Motian Trio 2000 + Two: Live at the Village Vanguard“,Winter & Winter, 2007;
4) Billy Cobham: Moon Germs č. 1 z CD „Billy Cobham: Palindrome“, BHM Productions, 2010
5) Brandon Fields, Steve Wingart, Tom Kennedy, Dave Weckl: Wake Up č. 1 z 1. CD „The Dave Weckl Band: Live (and very plugged in)“, Stretch Records, 2013;
6) Miles Davis: All Blues č. 10 z CD „Trilok Gurtu: Spellbound“, Moosicus, 2013
7) James Singleton: Lauren č. 1 z CD „Stanton Moore: Conversations“, The Royal Potato Records, 2014
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.