Jan Chalupa v jazzovém testu: Na folku mě inspiruje bezelstné dobro
V březnovém „testu na slepo“ jsme vyzkoušeli sluch mladého bubeníka Jana Chalupy. Jak obstál v pořadu Tak to slyším já?
Bubeník Jan Chalupa pochází z Krnova, na pražské (potažmo celorepublikové) hudební scéně se nicméně v posledních několika letech etabloval na poli nejrůznějších žánrů. Mohli jsme jej vidět na folkových festivalech s kapelou Jananas, v bluesovém klubu s basistou a zpěvákem Janem Císařem.
Jana znají i fanoušci šansonem inspirované skupiny Voilá, nicméně i milovníci moderního jazzu se s jeho hraním mohli potkat, např. na koncertech kvarteta E Converso. Z dosud nevydaného alba posledně jmenovaného uskupení v pořadu zazní skladba Realistický myslitel.
Jan Chalupa se potom v průběhu našeho rozhovoru vyznal např. z lásky k jazzové tradici: „Poslouchám hodně Miles Davis Quintet s Tonym Williamsem. Míval jsem období, kdy jsem hodně poslouchal Arta Blakeyho, Thelonia Monka nebo Charlese Minguse. Snažím se vždycky neomezovat se pouze na bubeníky, ale brát dílo jako celek.“
Dotkl se i svého neočekávaného vztahu k folkové scéně: „Určitě na mě mělo vliv to bezelstné dobro, které panuje na folkových festivalech. Ale asi se za folkového odkojence považovat nemůžu.“
Nedalo nám to a zařadili jsme ukázku z nového alba kapely High Risk, v čele s trumpetistou Davem Douglasem. High Risk se zabývají svébytným spojováním jazzu a elektronické taneční hudby. „Tohle je trend, který bude jistě dále postupovat,“ komentuje nahrávku Chalupa, „je to fusion dnešní doby. Někteří lidé by možná řekli, že už se to nedá považovat za jazz ‒ já k nim nepatřím (smích).“
Čtěte takéSisa Fehérová: S Chetem Bakerem jsem měla dlouhou romanci
Jan se poslechu elektronické hudby nebrání: „V jednom období jsem hodně poslouchal desky, které produkoval J-Dilla. Momentálně mám hrozně rád Flying Lotus. Jeho poslední deska mě hodně ovlivnila. Elektronická hudba nemusí být jenom o beatu, dá se k ní přistupovat i správně kompozičně.“
Pochopitelně nás zajímalo, jak by Jan popsal svůj hudební vývoj: „Já vlastně nikdy neměl takové to rockové období. Spousta starých rockových kapel mi splývá, za což bych se možná i mohl stydět (smích). Ale nemůžu říct, že by se mi to nelíbilo.“
Čtěte takéRozhovor měsíce: Michal Wróblewski mezi Norskem a Japonskem
S jazzem to bylo jiné: „Když mi bylo asi třináct, začal jsem hrát v hudebce v dixielandu. Dostal jsem na bubny mladého profesora, který sice prošel stejným dechovým orchestrem jako já, ale studoval i klasiku v Ostravě. Ten mi jednou donesl desku kapely Jazz Is Dead s Billym Cobhamem a tím se to spustilo.“
Dotkli jsme se i jiných témat ‒ české jazzové scény, oblíbených sidemenů nebo aktuálních jazzových trendů. Proto vás srdečně zveme k poslechu, a protože se k nám chystají další hosté, rádi se s vámi shledáme i za měsíc.
Seznam testovacích nahrávek – hádá Jan Chalupa:
1. Dollar Days - David Bowie - Blackstar – 2016
2. Moanin' - Art Blakey & The Jazz Messengers - Moanin' - 1958
3. Všechno co chci - Vlasta Redl - Vlasta Redl a skupina, která se jmenuje každý den jinak - 1998
4. (Sifting Through the) African Diaspora - Stanton Moore Trio - Emphasis! (On Parenthesis) - 2008
5. Mission Acropolis - Dave Douglas/High Risk - Dark Territory - 2016
6. Sponge - The Brecker Brothers - The Brecker Bros. - 1975
7. Sabbath Bloody Sabbath - Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath - 1973
8. Tutu - Miles Davis - Tutu - 1986
9. Ardechce - Wallace Roney - A Place In Time - 2016
10. Mysterious Face - Jaromír Honzák - Face of the Bass - 2011
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.