Jazzman zkouší zvukaře: Petr „Kakaxa“ Fleissig v poslechovém testu

Petr „Kakaxa“ Fleissig
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr „Kakaxa“ Fleissig

Kdo sleduje pořad Tak to slyším já delší dobu, určitě si všimnul, že v úloze hostů se našeho kvízu účastní hudebníci nejrůznějšího stylového zaměření. Abychom měli jistotu, že unikneme stereotypu, pozvali jsme tentokrát hosta „z druhé strany“ ‒ zvukaře a majitele nahrávacího studia Petra Fleissiga, řečeného Kakaxa.

Pro upřesnění je třeba dodat, že Petr je i hudebníkem, s bohatými zkušenostmi na poli alternativní a undergroundové scény. V 90. letech působil jako basista kapely Pod Černý vrch, byl spolukapelníkem recesistické (pro děti údajně nevhodné) formace Chaprál Crazy Plesk.

Zvukař Petr „Kakaxa“ Flessig

„Pro mě jsou hudební prostředky jenom nositelé a obsah cítím jinak. Je mi jedno, jakou to má formu. Co na tom nemám rád, jsou klišé. Což se jazzu občas týká, že se lidé schovávají za nějaké postupy. Víc se mi líbí jazz, který navazuje na to původní ‒ byla to taneční, lidová hudba, ve které byla vášeň,“ říká v úvodu pořadu.

Jak tvrdí náš host, při práci se zvukem se mu znásobila citlivost sluchu, což má dopad i na jeho posluchačské preference. „Co by mi jindy bylo jedno, dneska nesnesu. Takže ráno třeba poslouchám na telefon, který mám položený na podlaze ‒ tam zní všechno dobře a jsou tam vyrovnané hlasitosti; jestli je to starý nebo nový zvuk, to skoro není k poznání. Ale jakmile jsem v pracovně a mám si něco pouštět, je to pro mě těžký.“ 

Život od pumpy k pumpě

Ivu Bittovou poznal Petr Fleissig ihned. „To navazuje na to, o čem jsem mluvil na začátku ‒ česká alternativní scéna, na kterou se zapomnělo.“

Byl to život od pumpy k pumpě, ale na koncerty, které se povedly třeba s Pod Černým vrchem, na to nezapomenu.

To byla pravá chvíle na náš dotaz, jak Petr nebo-li Kakaxa vzpomíná na svoje období aktivního muzikanta: „Byl to život, kdy člověka sice štvalo, že na festival přijede v šest večer a hraje ve čtyři ráno (smích), ale bylo to něco. Byl to život od pumpy k pumpě, ale na koncerty, které se povedly třeba s Pod Černým vrchem, na to nezapomenu.“

Ukázku od Orchestru Gustava Broma náš host neidentifikoval. My se ho ale stejně zeptali, jestli měl kdy zkušenost s nahráváním takového většího tělesa: „K tomu jsme se nedostali. Máme sice dneska (na poměry) hodně velké studio, ale big band se tam nevejde. Taky to předpokládá určitou specializaci a musím říct, že to hodně obdivuju.“

Osmdesátky nemusí být nadávka

U jiné otázky se Petr Fleissig přiznal, že kapelu Steps Ahead vůbec nezná. Ale pořád si bylo o čem povídat ‒ např. o zvukovém ideálu doby, ve které album Magnetic vzniklo: 

„Osmdesátky jsou dneska mladší generací považovány za nadávku. Z hlediska zvukaře tu dobu charakterizovaly dva extrémy: Exciter a dozvuk ‒ když to dneska člověk vidí a slyší, tak se musí usmívat a říká si, jak mohli být lidi takhle trhlí.

U bicích byl leckdy kopák výš než virbl. Na druhou stranu to bylo výrazné, mělo to náboj, byla to i módní vlna. Dnes je hudba mnohem víc business. Podepisuje se na ní to, že každý, kdo hudbu dělá, musí myslet na to, jaká je cílovka, jak to propagovat.“ 

Tohle samozřejmě není zdaleka vše, o čem jsme se s Petrem bavili. Přišla řeč i na problémy se snímáním akustických nástrojů (kontrabasisté, pozor!) nebo na práci s kapelami o nezvyklém obsazení.

Je možné, že některé Petrovy dojmy budou působit na naše posluchače kontroverzně. Setkání s ním bylo ovšem velmi inspirativní ‒ snad se toto podařilo přenést i do rozhovoru, k jehož poslechu vás srdečně zveme. 

Seznam testovacích nahrávek: Petr Fleissig

First Impression - Amanda Tenfjord - Amanda Tenfjord - First Impression - Bandcamp/ vlastní náklad - 2018

Boplicity - Cleo Henry - Miles Davis - Birth Of the Cool - Capitol Records - 1957

Close To Me (Closer Mix) - Robert Smith - The Cure - Mixed Up - Fiction Records - 1990

Svatba - Iva Bittová, Pavel Fajt, Karel David - Bittová & Fajt - Bittová & Fajt - Panton - 1988

A Sleeping Bee - Harry Arlen, Truman Capote - Bill Evans - Conversations with Myself - Verve Records - 1984

Divertimento - Powertrio - Powertrio - Di Lontan - Clean Feed/ Shhpuma - 2015

Bounty - Jaromír Hnilička - Gustav Brom - Polymelomodus - Supraphon - 1977

Beirut - Chuck Loeb, Mike Mainieri, Michael Brecker, Peter Erskine, Victor Bailey - Steps Ahead - Magnetic - Electra - 1986

Kuře v hodinkách - Jan Kubík, Josef Kainar - Flamengo - Kuře v hodinkách - Supraphon - 1972

Finský nůž - Vlastimil Třešňák - Vlasta Třešňák - Zeměměřič atd./ Nahrávky 1978 - Galén - 2010