Libor Šmoldas v poslechovém testu: Nirvanu u mě přebil jazz
V červnovém vydání pořadu Tak to slyším já jeho autor – saxofonista Jakub Doležal – otestoval svého velmi blízkého kolegu. S Liborem Šmoldasem jej pojí mimo jiné kapela Organic Quartet. Jak takové setkání spřízněných duší dopadlo, se dozvíte ze záznamu nebo z přepisu níže!
Libor Šmoldas patří k nejpilnějším a nejaktivnějším činitelům české jazzové scény. „Teď zrovna každý den cvičím hru sám, protože se chystám natáčet další sólovou desku. Bude to deska složená z písní z prvorepublikových filmů. Chystám desku s kapelou Zeurítia (s mojí manželkou) a na jaře jsme pokřtili album kapely Soulmates.“
Libor Šmoldas o tom, jakých kytaristů si váží:
Protože je Libor v očích posluchačů asociován s jazzovým mainstreamem, zvolili jsme jako první soutěžní ukázku nahrávku z oboru. John Coltrane i skladba Mr. P.C. byli identifikováni bez problémů a záhy. Libora jsme se tedy zeptali, jestli souhlasí se škatulkou, do které bývá přiřazován:
„Možná je snadné mě takhle vidět, protože hraju na kytaru bez efektů, což může někdo považovat za tradiční přístup k věci. Za sebe můžu říct, že když hraju muziku, tak nepřemýšlím o tom, jestli je to v nějakém stylu nebo žánru. Můj hudební rozptyl může být od starého jazzu přes be-bop po funk.“
Cesta k Jaroslavu Ježkovi
U další ukázky došlo k tzv. identifikaci postupné: „Písničku už mám – jestli tedy předehra nelhala, tak je to Svítá od Jaroslava Ježka…a teď by mě zajímalo, jestli dokážu trefit. Je to česká nahrávka?… Kája Růžička?“ Sluší se připomenout, že Šmoldas nedávno vydal desku Ježkových písniček. Jak vlastně došlo k Liborovu znovuobjevení českého klasika?
„Hrálo to u nás doma, znal jsem spoustu těch písniček nazpaměť, poslouchal jsem to pořád dokola. A vzpomněl jsem si na to, když jsem byl v Americe a měl jsem dělat nějaký workshop pro studenty. Oni koukali na ty lidi z Evropy, kteří jim tam vysvětlovali, jak se hraje jazz (smích) a ptali se, jestli hrajeme ten jejich jazz, nebo jestli máme nějaký vlastní. A nemysleli styl, ale repertoár. Já o tom zpětně přemýšlel a říkal si – vždyť máme třeba Jaroslava Ježka; to byla věc, která mě k tomu navedla.“
U další ukázky se ozvalo drobné zaváhání: „Tak budu za blbce a řeknu, co mě napadne: Jako první by mě napadl Michal Pavlíček.“ A Michal Pavlíček to opravdu byl. Což byla znamenitá nahrávka na otázku o vztahu Libora Šmoldase k rocku, resp. rockové kytaře:
Od Nirvany k jazzu
„Na kytaru jsem se začal učit kvůli Nirvaně – Beatles a Nirvana byly věci, které mě uchvátily jako teenagera… Ale jazz to přebil. Jsem patrně vzácný druh kytaristy, který ještě nepocítil touhu dát si nohu na odposlech a před statisícovým stadionem zakvákat na svoje kvákadlo.“
Libor Šmoldas nechává hráčům ve své kapele maximální svobodu:
„Tohle je Wayne Shorter s Milesem Davisem, písnička E.S.P.?“ správně určil náš host následující skladbu. Protože Davisův Druhý velký kvintet, který skladbu nahrál, je dodneška příkladem neuvěřitelné vzájemné integrace členů jazzové kapely, navedla nás Shorterova skladba na problém výběru vhodných spoluhráčů – především v situaci, kdy je muzikant kapelníkem více formací:
„Je pro mě důležité, aby hudební složka šla ruku v ruce se složkou lidskou a profesionální. Ale když už si někoho vyberu ke spolupráci, tak mu dávám úplnou hudební svobodu…v podstatě vezmu materiál a sleduju, co s ním ti ostatní udělají, bez toho abych je do něčeho cpal.“
U ukázky z desky Chrise Cheeka se náš host opět zkoušel postupně dopídit, jaké album mu vlastně pouštíme: „Tuhle desku neznám, ale zužuju si výběr – už mám jeden nápad. To by mohl být Rosenwinkel na kytaru – podle mě je to deska z tohoto tisíciletí, takže by tam mohl být Chris Cheek, Ben Street, Mehldau, Jorge Rossy nebo Jeff Ballard…“ Což byla (kromě basisty, jímž je na nahrávce Matt Penman) naprostá trefa.
Jako obvykle dodáváme, že rozhovor je podstatně obsáhlejší a dozvíte se mimo jiné i něco o Liborových zahraničních angažmá, vztahu k české jazzové scéně nebo k hudbě z počítačových her. Celý pořad poslouchejte ze záznamu!
Související
-
Rozhovor měsíce: Pestrý hudební život Libora Šmoldase
Kytaristu Libora Šmoldase zaměstnává především prezentace novinky Organic Quartetu. Vydal ale také vlastní album Lay It Down!, a podílel se na nahrávce Jeremyho Chapmana.
-
Organic Quartet – Terms and Conditions Apply
Z poslechu nového alba znovuzrozeného Organic Quartetu je zřejmá nejen hráčská vyzrálost všech čtyř hudebníků, ale také větší semknutí kapely.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.