Londýnský objev Yussef Dayes: studoval u Cobhama, nejvíc se naučil v Senegalu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Yussef Dayes

Londýnský bubeník s jamajskými kořeny jménem Yussef Dayes patří mezi osobnosti, které jazz přibližují širšímu a hlavně mladšímu publiku. Jeho nedávné album s kytaristou a zpěvákem Tomem Mischem patří k zásadním počinům roku 2020. Nejen této desce se věnuje listopadový Jazz Profil, který si zde můžete poslechnout ze záznamu.

Yussef Dayes se narodil do muzikantské rodiny, se kterou vyrůstal v jihovýchodním Londýně. Na bicí hraje už od čtyř, kdy od otce dostal svou první soupravu. Největší zlom ale zažil v deseti letech, kdy dostal příležitost studovat u mistra Billyho Cobhama, který se proslavil hlavně jako bubeník Milese Davise nebo jako člen Mahavishnu Orchestra. 

Bubeník Yussef Dayes a kytarista Tom Misch

Tuto zkušenost bere jako tu nejdůležitější ve svém životě. „Billy Cobham neměl tak rozsáhlou soupravu pro nic za nic. Když mi vysvětlil filozofii, která za tím vším je, mělo to neskutečnou hloubku. Došlo mi, že všechno má svůj smysl,“ vzpomíná Yussef.

Ukázka spolupráce Yussefa Dayese, Toma Mische a hostujícího baskytaristy Rocca Palladina: 

Jenže, jak už to v mládí bývá, a hlavně v Londýně, tak těch vlivů bylo obrovské množství. Spolužáci milovali hip hop, táta reggae, maminka The Beatles a brácha Ahmad hlavně žánr jungle. Yussef vždycky rád říká: „V každém pokoji v našem domě to stálo za to. Ale postupem času mě ze všeho nejvíc začala fascinovat hudba ze západní Afriky, především Senegalu, kde jsem i nějakou dobu žil. Všechno vychází z Afriky. Proto jsem tam jel, abych se naučil co nejvíc,“ říká Dayes. 

Jazz byl najednou sexy

Své rozmanité hudební vzdělání zužitkovává ať už v sólové tvorbě nebo v nejrůznějších projektech, ale album, které ho vystřelilo mezi žánrovou elitu a hlavně přiblížilo jazz mladšímu publiku, bylo debutové album formace Yussef Kamaal.

Tu o rok dříve založil s dalším Londýňanem jménem Kamaal Williams. Jejich velice osobitá kombinace jazzu, funku a vkusné melancholie jim přinesla řadu ocenění, ale hlavně, vytvořili nový vesmír pro londýnskou mládež, pro kterou byl jazz najednou sexy žánr. 

Bubeník Yussef Dayes a kytarista Tom Misch

V roce 2020 přišel v Yussefově životě další zásadní zlom. Vedle narození dcerky i realizace spolupráce mezi ním a anglickým muzikantem, producentem, kytaristou a zpěvákem Tomem Mischem. Albu What Kinda Music se nebývale dařilo v britských žebříčcích a v prodejnosti vinylů.

Album patří mezi nezajímavější tituly roku 2020, částečně i proto, že Tom Misch má na scéně velice silnou pozici. Mezi jeho nejslavnější spolupráce patří například singl Money se zpěvákem Michaelem Kiwanukou, velice známým i u nás. Yussef a Tom se ale znají už řadu let. Yussef mu třeba bubnoval na úspěšném singlu It Runs Through Me z roku 2018. 

Bubeník Yussef Dayes a kytarista Tom Misch

Ale spolupráce na celé desce, to už je jiná úroveň. „Většinou vše skládám sám u sebe v pokoji. Byla to ale úžasná zkušenost vše dávat dohromady s opravdu dobrým bubeníkem,“ říká Misch a dodává: „To, že skladby vznikly během jamování, jim dodává hřejivost a opravdovost. Podobný pocit by z hráčů ve studiu nevzešel.“

Na album si pánové přizvali řadu hostů, ale zmínku si zaslouží především saxofonistka Kaidi Akinnibi, která se objevila nejen ve skladbě Storm Before The Calm. „Je jí dvacet a hraje na saxofon jako bohyně,“ říká Yussef v závěru Jazz Profilu.

autor: Daniel Sywala
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.