Medeski Martin and Wood v Jazz Testu: Kulturní provoz se raduje, recenzent méně
Máme před sebou album typického paradoxu. Pokud si někdo objeví trio Medeski Martin and Wood právě s ním, bude obohacený. Kdo už zná jejich příběh líp, toho deska Omnisphere moc nevzruší. Co si o ní myslí Pavel Klusák?
Když se řekne Medeski Martin and Wood, obeznámenější posluchač si představí určitou zábavnou schizofrenii, která je pro skupinu typická. Trio se nikdy neodstřihlo od rytmu, groovu a tělesně zábavné hudby, zároveň si vždycky neslo na svém avant-funkovém štítu i erb experimentátorů.
John Medeski nejen že nechával zvuk hammondek doutnat a hořet v tradici a v rytmu, ale prováděl s ním psí kusy a ustřeloval až k hlubokým abstrakcím včetně atonálnosti a noisu. Však jsou taky Medeski Martin and Wood součástí newyorského downtownu ‒ tedy inovativní hledačské scény, která pořád uznává něco jako underground.
Dnes jsou MMW v pozici klasiků, kteří to sice pořád ještě nebalí, ale nejspíš už dosáhli svých hranic jak ve vyjádření, tak v popularitě. Hvězdnou dekádu prožili v letech 1996‒2005. Jednak se s nimi spojil kytarista John Scofield, vyšší autorita, postupně natočili čtyři tituly, zároveň tuhle éru strávili u labelu Blue Note a pak se zase rozešli. Takže dnes jsou nezávislejší, zas blíž té downtownské komunitě kolem saxofonisty a organizátora Johna Zorna, ale svůj styl rozšiřují spíš ornamentálně.
Na Omnisphere se spojili s denverským orchestrem pro současnou hudbu a speciální projekty Alarm Will Sound. To jsou lidi, kteří stejně jako samotné trio jsou instrumentálně perfektní, vytrénování v přepínání stylu od reichovského minimalismu přes rearanžovaného Aphexe Twina až po současnou hudbu Hanse Abrahamsena. Medeski říká: „My jsme na sebe napojení jako rodina, jich je dvacet, ale jsou taky jako rodina, tak to je setkání dvou rodin.“
Čtěte takéJohn Medeski před pražským koncertem: Odložte své ego
V čem je problém? Je tu všechno, co čekáte: rychlé a přesné vyhrávky sólistů, nakažlivý rytmus, který se ale experimentálně ztratí, emotivní a přesně zapíchnuté finále. Bublání Medeskiho hammondek v nezvyklém, ale pro něj už obvyklém kontextu. Autorsky přispěla obě tělesa, a třeba úvodní Kid Tao Mammal je reprezentativní plocha pro téměř cirkusové předvedení všech těch dovedností.
Na mě z toho spojení prostě vystrkuje rohy výraz „kulturní provoz“: artový orchestr spolu s živelným triem si objednají festivaly, které mají dost peněz a chtějí vypadat progresivně. Ale v dnešní hudbě je tohle velmi fake progresivita: je to hudba pro Struny podzimu, ročník 2003, řekl bych.
Nejspíš je to kruté, ale pokud nechceme navádět muzikanty, aby v médiu nahrávek dělali to, co už bylo uděláno, pak je Omnisphere nejvýznamnější zřejmě pro samotné hudebníky. Vyprávět si o tom, jak je sociálně příkladné, když se komunita avant-jazzmanů spojí s avant-orchestrem, to skutečně nemá cenu.
Čtěte takéDeJohnette – Grenadier – Medeski – Scofield: Hudson
Je to samozřejmě starý a podstatný problém: jak můžou autorští muzikanti stárnout? Nemáme přece nárok chtít po nich, aby se každou sezónu mírně proměnili a jako zlatá slepice vyseděli nové, trochu jiné album. Člověk má právo najít si to svoje a zůstat při tom. Ale hrát dál svou písničku, akorát ji rozšířit o barvy a prestiž orchestru, to bude vždycky spíš takový vedlejší čin.
Říká se, že svůdná rytmická hudba v restauraci nutí hosty podvědomě rychleji žvýkat a podnik tak víc vydělává. Prozatím bych desku tedy doporučil majitelům podobných podniků: ty arytmické pasáže jim sice tržbu možná sníží, ale pokud MMW dnes nějak fungují, potom ne jako múzický progres, ale jako cool šiřitelé viru jménem rytmus.
Podívejte se na klip k desce:
Jazz Test č. 19
MMW & Alarm Will Sound – Omnisphere
John Medeski ‒ piano, klávesové nástroje
Billy Martin ‒ bicí, perkuse
Chris Wood ‒ basa
Alarm Will Sound ‒ dirigent a umělecký vedoucí Alan Pierson
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.