Nový Muff: Muffiny pro otevřené posluchače

6. listopad 2019

Dilema, kam zaškatulkovat kvinteto Muff, nevyřeší ani čtvrté album Fatalust, připomínající kulaté dvacetiny. Žánrové sektáře rozhodí podobně, jako televizní škodič, od něhož si kapela vypůjčila základ svého jména, které s druhým „f“ dostává v mnohoznačné angličtině další konotace.

V rozhovoru Milana Tesaře tenhle rozpor trefně shrnul Márcel Bárta, který registruje, že hudba pražské pětice je na alternativu moc jazzová a pro jazz zase moc alternativní. Pro otevřené posluchače to však není podstatné. Zeširoka pojatá fúze jazzu a rocku občas zabrousí i do psychedelie, přitom elektronika zde není špatným pánem, ale dobrým pomocníkem.

Muff hraje od počátku ve stejném obsazení, ale všechna alba dokumentují hudební evoluci v poslední dekádě. O jedenáct skladeb se autorsky podělili napůl (tedy s drobnými odchylkami už tradičně) Marcel Bárta a Jakub Zitko, „lichou“ Raz dva tré kvatro podepsal Jiří Šimek, který ve smíchovském studiu MeetFactory začátkem září album také nahrál, smíchal i zmasteroval. 

Vyjma Bártových balad Kindertraum a Dobří lidé, kde jsou páteřními nástroji jeho saxofony, však staví další členité kompozice s velkým dynamickým rozpětím na kolektivním vkladu celé skupiny. Typický rukopis Muff nezapře, namátkou stačí zmínit zálibu v překvapivých samplech, odkazující v Ráz dva tré kvatro („každá kapela má mít hezký písničky, hezký příběhy a 'imidž'... a já si myslim, že 'imidž' nikdy nesmí přebíjet podstatu...“) už ke skladbě Plastic People z eponymního debutu.

Proti starším nahrávkám má Fatalust hutnější zvuk, který staví v expresívnějších momentech na pevných basových linkách Jakuba Vejnara a razantních bicích Romana Víchy. Muff napotřetí ve studiu více zdomácněl. Předchozí album Hypnotix Bum Bum (2016) sice vzniklo při koncertě v dejvické Klubovně, ale s minimálním zastoupením staršího repertoáru postihlo hlavně spontánnější atmosféru a energii živých vystoupení. Tahle chemie se už ale tentokrát pojí s barevnějším zvukem i technologickými možnostmi studia.

Muff – Fatalust

Marcel Bárta – tenorsaxofon, sopránsaxofon, klarinet, hlas

Jiří Šimek – elektrická kytara, efekty

Jakub Zitko – klávesy, samply

Jakub Vejnar – baskytara, efekty

Roman Vícha – bicí, perkuse

Label: Polí5, 2019

muffmusic.com

autor: Pavel Víšek
Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...