Ondřej Soukup ve Vinyl Story: Free jazz a jazz-rock mi učarovaly
Ondřej Soukup je dnes znám především jako producent, autor muzikálů a filmové hudby. V 70. letech se však profiloval jako jazzový basista. A právě o této jeho zapomenuté minulosti byla řeč v listopadovém Vinyl Story, který si i s ukázkami můžete poslechnout ze záznamu.
„K jazzu mě přivedl Milan Svoboda,“ říká Soukup. „Já jsem tehdy chodil na konzervatoř k panu profesorovi Poštovi, který byl nepřítelem jakékoli hudby kromě vážné. Milan Svoboda mě vyzval, ať si k němu jdu zahrát. Já jsem předtím jazz moc neznal, ale začalo to nabírat obrátky, protože dalším mým spolužákem na konzervatoři byl Michael Kocáb. Spolu jsme založili Pražský výběr a několik let jsem jazz hrál.“ (Řeč je samozřejmě o jazzové fázi Pražského výběru, která je znát např. na albu Žízeň)
Muzikantské partnerství s Kocábem bylo po několik let velmi tvůrčí: „On o mně napsal skladbu Ondřej, takže já jsem mu za odměnu napsal skladbu Michal. Časem jsem se rozhodl, že už budu jenom skladatel,“ vysvětluje. Skladbu Michal natočil Jazzový orchestr Československého rozhlasu, ve Vinyl Story zazněla raritní verze z rozhlasového archivu.
Totální free jazz se Stivínem
V našem pořadu byly vůbec poprvé odvysílány nahrávky, které Ondřej Soukup pořídil v triu s flétnistou a saxofonistou Jiřím Stivínem a právě s Michaelem Kocábem na piano. „Bylo to asi nejzajímavější hraní, jaké jsem vůbec kdy zažil,“ vzpomíná Soukup. „Se Stivínem jsme dělali totální free jazz, nikdy jsme nezkoušeli. Před koncertem jsme si vždycky střihli, kdo začne, to bylo všechno.“
Z této spolupráce vzešly nahrávky, které nyní chystá k vydání vydavatelství Galén. „Některé momenty byly zcela tonálně i rytmicky rozpadlé, ale většinou jsme nehráli žádnou aleatoriku, povedlo se nám dát tomu nějaký řád. Někdy se to opravdu povedlo a lidi nám ani nechtěli věřit, že jsme to neměli předem připravené,“ říká dnes Soukup.
Pro Ondřeje Soukupa to byla ojedinělá hudební etapa: „Já jsem free jazz nikdy předtím ani později nehrál a nikdy jsem ho ani neposlouchal. Ale hrozně mě v té době bavilo free jazz hrát. V hudbě je možné všechno, jste tam limitováni jen svým myšlením a technickými schopnostmi, jinak je to totálně otevřený prostor. Ze začátku s námi chvilku hrál na bicí Láďa Malina, později zase Alan Vitouš, to taky bylo velice zajímavé období.“
Soukup se později etabloval jako tvůrce filmové hudby a už dlouho to je hlavní oblast jeho zájmu. Začalo to právě v dobách Stivínova tria. „Často jsme nahrávali hudbu pro krátké filmy,“ připomíná tuto pozapomenutou etapu.
„Dělali jsme to podobně jako Miles Davis pro film Výtah na popraviště. Přišli jsme prostě do studia v Kubelíkově ulici a vůbec jsme nevěděli, o čem ten film je. Znali jsme název, to bylo všechno. Pustili nám ten film na plátno a my jsme prostě hráli. Dělali jsme hudbu v reálném čase, to je nejefektivnější.“
V pořadu dále připomeneme okolnosti odchodu Ondřeje Soukupa z Pražského výběru (ke Karlu Gottovi) a další zapomenuté jazzové projekty dnes známého popového producenta.
Související
-
Michael Kocáb: K jazzu se vrátím, vrhnu se na big bandy
Deska Žízeň (1978), jazzrockový debut Pražského výběru, je dnes ceněným sběratelským artiklem a my jsme jí věnovali speciální listopadové vydání pořadu Vinyl Story.
-
Podobizna: Milan Svoboda o legendárním albu Pražského bigbandu
Do březnového Vinyl Story přišel jako host skladatel a pianista Milan Svoboda, aby zavzpomínal na první album Pražského big bandu, Podobizna (1978).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.