Otestovali jsme novinku Chrise Pottera. Circuits nabízí fascinující fúzi
Fenomenální saxofonista Chris Potter se prezentuje novým projektem Circuits. V novém triu „bez basy“ servíruje posluchačům fascinující žánrovou fúzi. Sledujte Jazz Test nového alba!
Ani ne padesátiletý saxofonista a skladatel už má za sebou tolik alb a koncertů, co by jiní nestihli ani za dva životy. Přesto nebo možná právě proto, že patří mezi nejuznávanější hudebníky současnosti, nepolevuje v tvrdé a oddané práci, pro kterou je svými kolegy tolik uznáván. Rok co rok je slyšet na mnoha nahrávkách, do toho si udržuje poměrně náročný koncertní režim.
V poslední době část své obdivuhodné energie věnuje novému projektu Circuits, do něhož přizval oblíbeného bubeníka Erica Harlanda a mladého klávesistu Jamese Franciese. Potter už má z minulosti s triovým formátem mnoho zkušeností – stačí vzpomenout na jeho spolupráce s Davem Hollandem a Obedem Calvairem či právě s Ericem Harlandem a Reubenem Rogersem. Trio Circuits je ovšem něco jiného. Stylem hry a zvukem odkazuje spíše na jiný Potterův projekt, kvarteto Underground, které vícekrát vystoupilo v Česku.
Těžko říci, co stálo za relativně dlouhým čekáním na vydání alba, zda to byla Potterova potřeba cizelovat repertoár či vytíženost trojice muzikantů nebo snad záležitosti spojené s přechodem k britskému labelu Edition. Potěšující je fakt, že na album se podařilo přenést zvukovou pestrost i drive, které byly patrné z koncertních videí.
V novém projektu Potter ještě více než dříve pracuje s elektronikou a efekty, a to tak, že výsledek působí vkusně a neprvoplánově. Charakter kompozic, které zařadil na své nové album, skutečně odkazuje k tvorbě Undergroundu. Jedná se o rytmicky komplexní skladby s členitými melodiemi, které ovšem plynou velmi přirozeně. Potter také využil možností studiového prostředí a jak v úvodní skladbě Invocation, tak třeba v titulní Circuits si vyhrál s aranžmá dechových nástrojů (saxofonů, klarinetů, flétny).
Saxofonista Chris Potter: Hudba mě naučila žít
Své nejnovější album s názvem The Dreamer Is the Dream představil americký saxofonista Chris Potter nedávno na koncertě v Brně v rámci tamního JazzFestu. Český rozhlas Vltava byl u toho – dnešní speciální „festivalové“ vydání pořadu Jazz Forum nabídne rozhovor s Chrisem Potterem i ukázky z nové desky. Část rozhovoru, který pořídil Zdeněk Přidal, si můžete přečíst i zde.
Eric Harland se na desce prezentuje, jak jsme u něj zvyklí – nesmírně stabilním groovem a citlivou komunikací. Velkým překvapení je pro mě výkon klávesisty Jamese Franciese. Přiznám se, že jsem jeho dosavadní tvorbu neznal (přeci jen je velmi mladý, loni mu vyšla debutová deska u labelu Blue Note).
Francies ovládá různé klávesové nástroje a podobně jako třeba Craig Taborn v již zmiňované kapele Underground supluje i roli basy. Ve čtyřech kompozicích ji na albu nicméně obstarává baskytarista Linley Marthe.
Album Circuits dává důkaz o tom, že to Potterovi s Harlandem a Franciesem funguje skvěle i ve studiu. Osobně jejich nový projekt řadím mezi vůbec nejlepší svého druhu za poslední léta a jen doufám, že se z něj i přes velkou časovou vytíženost všech jeho členů stane dlouhodobě fungující kapela, která svou invencí napodobí Potterův výjimečný kolektiv Underground.
Podívejte se na klip k albu Circuits:
Jazz Test č. 26
Chris Potter – Circuits
Chris Potter – saxofony, klarinety, flétny, sampler, kytara, klávesy, perkuse
James Francies – klávesy
Eric Harland – bicí
Linley Marthe – baskytara (čtyři skladby)
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.