Radek Doležal v Jazzotéce: V hudbě hledám silný příběh

Jakých formativních nahrávek si ve svojí fonotéce nejvíce cení hráč na bicí nástroje Radek Doležal, známý nadžánrovým nadhledem a spoluprací s Pražskou komorní filharmonií i s Mallet Q, Precedens nebo Razam? Dozvíte se v aktuálním vydání Jazzotéky.

„Posloucháme moji hlavní kapelu Razam, kterou založila Iva Marešová s běloruským akordeonistou Aliaksandrem Yasinskim. Dále na této nahrávce můžete slyšet Michaela Vašíčka na basu, který během koncertu střídá i různé kytary, a Ilju Chernoklinova, což je ruský violista,“ uvede Radek Doležal píseň Volám na lesy, vybranou coby reprezentativní ukázku svojí hry.

A protože hostitel zná kariéru Radka Doležala „od úplného začátku, protože jsme oba z Hradce Králové“, profrčí hudební dráhu bubeníka, hráče na laděné bicí nástroje a příležitostně i pianisty zasvěceně a svižně.

„Melodické bicí jsem začal studovat v roce 2015 na HAMU v Praze, nikoliv na jazzové, ale na klasické katedře,“ naznačí host inspirativní a důležité okliky na svojí cestě k jazzu.

„Proč ne jazzovou katedru, to chtěl táta, abys nejdřív studoval klasiku?“ dotazuje se hostitel.

„Měli jsme s tátou kapelu Online Session a hráli s ní v Zákolanech, kde bydlí pan profesor Vlasák. Letos je to dvacet let, co založil katedru bicích nástrojů na AMU. Přišel se podívat na koncert, bavili jsme se a on mi nabídl, zda bych nechtěl zkusit přijít k němu na školu. Byl už jsem přijatý na Ježkárnu, nevěděl jsem moc, co si pod AMU představit. Nicméně když jsem viděl toho důstojného pána, jak mi nadšeně říká, ať jdu zkusit přijímačky, bylo by mi hloupé říci mu, že mě to nezajímá,“ přiznává upřímně Doležal. „Samozřejmě jsem za to vděčný, šlo o nádherných šest let,“ dodává muzikant.

Cesta k vibrafonu

Poté už host uvede první ukázku ze svých oblíbených desek, píseň Avishaie Cohena Halah z alba Seven Seas. „Avishai Cohen je jeden z mých nejoblíbenějších interpretů. Baví mě totiž hudba, ze které je cítit příběh. Existuje spousta skvělé vymyšlené muziky, ale když vím, že interpret sděluje nějakou svoji zkušenost, je to pro mě nejzajímavější.“

Čtěte také

Dojde i na probírku současných a minulých působišť Radka Doležala: „V Precedens už nehraji, i když pořád spolupracuji s kapelou Lily Marlene (projekt kapelníka Precedensu Martina Němce, pozn. aut.). Jak už jsem říkal, hlavní je pro mě skupina Razam, se kterou jsme vydali desku Harpyje u pramene. Nyní chystáme k publikování album Slovanské Vánoce. Jak napovídá název, repertoár je poskládán z běloruských, ruských, ukrajinských, srbských nebo českých koled i našich autorských písní s vánoční tematikou.“

Lásku k tzv. world jazzu s kořeny v lidové melodice potvrzuje i další vybraná skladba, tentokrát Louage (Odd Elegy) od původem tuniského fenomenálního zpěváka a hráče na oud Dhafera Youssefa, z alba Abu Nawas Rhapsody.

Muzikant popíše i svoji „osudem řízenou“ cestu k nástroji MalletKat, elektronické verzi vibrafonu, a založení kapely Mallet Q. A také vztah k vibrafonu. Nyní asi nemůže zaznít nic jiného než ukázka z tvorby Garyho Burtona, podle Doležala „úplně nejlepšího vibrafonisty všech dob“.

Tento text ale přináší jen krátkou ukázku z rozhovoru. Kompletní záznam poslouchejte v zářijové premiéře nebo prostřednictvím audio archivu.

Spustit audio