Rozhovor měsíce: Fascinující příběhy Michala Nejtka

3. červen 2014

Postihnout v jednom hodinovém rozhovoru vše, čeho se v hudební oblasti dotkl Michal Nejtek (1977), je téměř nemožné. Jeho záběr sahá od spolupráce s orchestrem Berg přes jazzové skupiny Limbo a Face of the Bass až po kapelu Davida Kollera nebo aranžování klasických děl Plastic People of the Universe. Nejtek bude hostem Rozhovoru měsíce v pátek 6. června od 14:00.

Michal Nejtek, který na VOŠ Jaroslava Ježka v Praze vyučoval dějiny jazzu, na počátku rozhovoru prohlásí, že v současné době užívané dělení hudby na žánry je minimálně padesát let zastaralé a „pokulhává za realitou“. „Používají se škatulky, které už neodpovídají skutečnosti. Netvrdím, že by se používat neměly, ale někdo by je měl modifikovat,“ přeje si.

V dějinách jazzu vidí výrazný zlom v době asi před dvaceti lety: „Odlišil bych dějiny jazzu před mediálním věkem a po něm. V posledních dvaceti letech s rozvojem technologií a nových médií dochází k velkému mísení žánrů i v rámci jazzu, který je na takovém mísení z podstaty postavený. Jazz to tedy zasáhlo ještě víc než ty žánry, které jsou ze strukturálního hlediska čistší.“

Nejtkova skladba Bowers - kapela Face of the Bass:

Rychlou procházku Nejtkovou autorskou tvorbu zahajujeme u komponování pro orchestry. Největší pozornost je věnována Bergu, s nímž spolupracuje od roku 2001 a pro nějž napsal už několik kratších skladeb. Letos na tuto práci naváže rozsáhlejší kompozicí, která bude mít premiéru v prosinci v pražském divadle Archa. Půjde o skladbu pro sólistku a orchestr Berg.

Sólistkou bude Hana Blažíková, „vynikající světová interpretka barokní muziky, která se věnuje se také gotickým písním, jež interpretuje s harfou, a zároveň je baskytaristkou jedné pražské rockové kapely“. Skladatel Nejtek prozrazuje: „Hodlám využít všechny tři tyto její polohy v rámci jedné kompozice. Myslím, že to bude první skladba, ve které bude nucena spojit všechny tři své hřivny.“

Na čem dělá... Michal Nejtek

03504433.jpeg

Ačkoli je Michal Nejtek aktivní zejména jako autor hudby, vyjdou v nadcházejících měsících hned tři alba, na která přispěl jako klavírista. Pohybuje se stejně obratně ve světě soudobé vážné hudby, jazzu i nejrůznějších fúzí, a tak má před sebou psaní skladeb pro Orchestr Berg, ale třeba i pro nové album tria NTS, pokud vše dobře dopadne.

Posluchači jazzu mohou Michala Nejtka znát jako hráče na klávesy z kapely Jaromíra Honzáka Face of the Bass a z elektro-akustické verze skupiny Limbo. „Face of the Bass byla muzika s podílem elektroniky, ale pořád to byly písničky. Limbo, ve verzi akustické i elektrické, je od počátku koncipované jako volná improvizace,“ rozlišuje klávesista a dodává: „Hraní s kapelou Limbo pro mne byl velký zážitek. Bylo to velmi svobodné tvoření a rád se k tomu vrátím, až přijde čas.“

Na konzervatoři v Teplicích studoval hru na klavír, ale v jazzových i v dalších kapelách hraje také na elektrické klávesové nástroje. „Pořád si říkám, že nejsem žádný klávesový specialista a po technologické stránce těm nástrojům rozumím minimálně. Až to někdo odhalí, dostanu ze všech těch kapel padáka,“ směje se. Ve většině kapel používá současně dva nástroje – stage piano se zvukem klavíru, elektrického piana a varhan a sampler s různými efekty.

Ukázka z vinylu NTS Tria:

Mezi soubory, s nimiž Michal Nejtek v současné době vystupuje, zaujímá výjimečné postavení trio NTS (Nejtek, Tichý, Smetáček), spojení tří silných individualit. Se svými spoluhráči, kteří se vedle jazzu a dalších stylů věnují například folku a „keltské“ hudbě (kontrabasista Petr Tichý) nebo metalu (bubeník Štěpán Smetáček), se dal dohromady víceméně náhodou. První improvizovaný koncert měli v květnu 2009 a od té doby se jejich spolupráce vyvíjí směrem k volnější písňové tvorbě.

Rozhovor měsíce: Žánroví chameleoni Michal Nejtek a Luboš Malina

Luboš Malina, Michal Nejtek

Banjista a hráč na dechové nástroje Luboš Malina a kontrabasista Tomáš Liška spolu působí ve skupině Druhá tráva. Nyní však spojili své síly s pianistou Michalem Nejtkem a natočili album na pomezí jazzu, world music, nové akustické hudby a dalších žánrů. O CD Fragile Bliss hovoříme s Lubošem Malinou a Michalem Nejtkem - poslouchejte Rozhovor měsíce na ČRo Jazz 5. února ve 14:00 (repr. 22:00).

Pro Plastic People of the Universe Michal Nejtek připravil orchestrální aranžmá programů Obešel já polí pět, Pašijové hry velikonoční a Co znamená vésti koně? Skladatel, který se narodil v roce vzniku Charty 77, vnímá Plastic People především skrze jejich hudbu:

„Mejla Hlavsa napsal mimořádnou muziku a oni ji mimořádně hráli.“ Politický příběh, který s legendární kapelou souvisí, se podle Nejtka opět odráží v hudbě: „Zakazovali jim hrát obyčejné písničky na sprosté texty. A oni tím pádem čím dál víc směřovali ke složitým formám, až to skončilo rockovým oratoriem. Kvůli zákazu profánních písní se dostali k sakrálnímu obsahu a k muzice, která je rockovému východisku velmi vzdálená. A to je pro mne fascinující příběh.“

Rozhovor s Michalem Nejtkem vedl Milan Tesař (Radio Proglas) a odvysílá jej ČRo Jazz v pátek 6. června od 14:00. V pořadu zazní tři ukázky z Nejtkovy rozsáhlé a pestré autorské tvorby – v podání souboru Prague Modern, skupiny Face of the Bass a tria NTS.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.