Rozhovor měsíce: Martin Kratochvíl a hudba jako rituál

Martin Kratochvíl
Martin Kratochvíl

Po 28 letech natočila skupina Jazz Q v čele se skladatelem a klávesistou Martinem Kratochvílem nové studiové album. O desce nazvané Znovu si povíme více v červnovém Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 7. června ve 14:00.

V první části rozhovoru Kratochvíl připomíná, že i když jeho kapela dlouho nevydala nové album, sám se věnoval řadě různých projektů, ať už to byly akustické nahrávky s Tonym Ackermanem nebo cestopisné dokumenty. To vše se nyní odráží i v nových skladbách pro Jazz Q.

„Hodně se zaměřuji na Indii a na další oblasti, kde indická kultura jednoznačně ovlivňuje myšlení. Tato hudba má úplně jinou funkci než u nás. My máme model posluchače a skladatele nebo interpreta, kterému se lidé obdivují, jak umí všechno pochopit a jak ze sebe umí vyzařovat poslání. Ve východních civilizacích má hudba ve společnosti jiné postavení, je to rituální záležitost, která lemuje mezní situace v životě a tvoří atmosféru, v níž se životní rituály odehrávají.“

Konkrétní inspiraci indickou kulturou Martin Kratochvíl ukazuje na příkladu skladby Potopa, která album Znovu otevírá a v níž se, podobně jako ve východní hudbě, opakují a proměňují různé rytmické struktury. „Jazzrock byl lichých rytmů plný, ale pořád nám to dělá trochu potíže, nepadá to z nás automaticky jako z Indů,“ říká a připomíná, že i v evropské vážné hudbě byli autoři jako Olivier Messiaen nebo Igor Stravinskij, kteří pracovali se složitějšími rytmickými vzorci.

Jazzrocková Elegie vychází v novém lesku

Martin Kratochvíl

Spolupráce polského vydavatelství GAD Records a českého Supraphonu nese další ovoce. Aktuálně v podobě nové reedice kultovního alba Elegie (1976) jazzrockové skupiny Jazz Q. Jak se patří rozšířené o neznámé nahrávky a raritní bonusy.

Vedle asijských inspirací Kratochvíl samozřejmě stále navazuje i na svou jazzovou a jazzrockovou minulost. V rozhovoru proto připomene své začátky s Jiřím Stivínem v rané freejazzové sestavě Jazz Q:

„To mělo na míle daleko k elektrické muzice. Současně jsem však v roce 1967/68 pobyl v Anglii, kde jsem silně načichl rockovou muzikou.“ První fúzi jazzu s rockem vytvořili s Lubošem Andrštem spontánně, aniž by tehdy ještě znali průkopnické americké nahrávky tohoto žánru:

„První ověření, jestli to děláme dobře, bylo v roce 1972, když jsme hráli ve Finsku na jednom pódiu s Chickem Coreou. Tam jsme viděli něco podobného tomu, co jsme hráli my. Ten směr byl narýsovaný zhruba obdobně.“

Vychází historický záznam jazzrockových Jazz Q

Martin Kratochvíl

Ačkoli pianista a průkopník hry na Moog Martin Kratochvíl letos na jaře vydal album Jazz Q v nové sestavě, nyní ve spolupráci s polským vydavatelstvím sáhl do archivu: vychází úplný záznam koncertu jazzrockových Jazz Q z Bratislavy 1975.

V další části rozhovoru Martin Kratochvíl podrobně hovoří o jednotlivých klávesových nástrojích, na které na novém albu hraje. Jedním z nich je Minimoog ze samého počátku 70. let.

„Je to prehistorický syntezátor, na který hráli Emerson, Lake & Palmer nebo Jan Hammer. Má tři oscilátory, nejsou tam žádné samply, je celý analogový. Podobně jako fotograf, který nemá automatickou kameru, si musíte všechno nastavit ručně, vytvořit vlastní zvuk. Když se to povede, konvenuje to tomu, co chci vyjádřit. Aby zněl nástroj lidsky a měl šťavnatý zvuk, je třeba jej během hry pořád kontrolovat.“

Poslechněte si, jak Kratochvíl popisuje vlastnosti syntezátoru Minimoog:

Po prezentaci klávesových nástrojů následuje představení ostatních členů současné sestavy Jazz Q. Tvoří ji kytarista Zdeněk Fišer, baskytarista Přemysl Faukner a služebně i věkem nejmladší člen, bubeník „Vajco“ Deczi.

„Mladý Deczi je motor, kterého táta, slavný Laco Deczi, vycepoval k tomu, aby hrál groove, tedy základní elementární rytmus. Fauknerova basa dohromady s Deczim dělá ideální rytmiku, která je ještě posílená o Imrana Musa Zangiho, perkusistu, který se mnou hraje odmalička.“

Skupina Jazz Q se sice s novým albem přihlásila po téměř třech desítkách let, avšak ze závěru rozhovoru vyplývá, že na další nahrávky zřejmě tak dlouho čekat nebudeme. Martin Kratochvíl má rozpracovaný další materiál, tentokrát písňový, ve spolupráci se zpěvákem Oskarem Petrem.

Kromě toho jedno polské vydavatelství projevilo zájem o záznam bratislavského koncertu Jazz Q z února 1975. „Tento koncert už je zmasterovaný a určitě také vyjde.“

Rozhovor s Martinem Kratochvílem uvádí Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní několik ukázek z alba Znovu.