Vychází historický záznam jazzrockových Jazz Q

18. říjen 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Kratochvíl

Ačkoli pianista a průkopník hry na Moog Martin Kratochvíl letos na jaře vydal album Jazz Q v nové sestavě, nyní ve spolupráci s polským vydavatelstvím sáhl do archivu: vychází úplný záznam koncertu jazzrockových Jazz Q z Bratislavy 1975.

Zvukově excelentní záznam pochází ze soukromého archivu Martina Kratochvíla. Práva k jeho vydání poskytl polskému vydavatelství GAD Records, které se již delší dobu specializuje na vydávání historicky pozoruhodných koncertních nahrávek (např. SBB, Zbigniew Seifert).

Nově vydané CD se jmenuje Živí se diví: Live in Bratislava 1975 a kapela Jazz Q je na něm zaznamenána ve stejné sestavě, v jaké se objevila i na kultovní LP kompilaci Jazzrocková dílna (1975), tedy ještě s Janem Martincem na housle a sopránku. Kromě něj na záznamu figuruje i britská zpěvačka Joan Duggan, tehdy usazená v Čechách.

Vydaný záznam vznikl 2. 2. 1975 na vyprodaném koncertě v Bratislavě (tehdejší Park kultúry a oddychu), tedy měsíc před Pražskými jazzovými dny, obsaženými na zmiňované Jazzrockové dílně, a rok před nahráváním Kratochvílova „opus magnum“, desky Elegie (vyšla pak 1977).

Rozhovor měsíce: Martin Kratochvíl a hudba jako rituál

Martin Kratochvíl

Po 28 letech natočila skupina Jazz Q v čele se skladatelem a klávesistou Martinem Kratochvílem nové studiové album. O desce nazvané Znovu si povíme více v červnovém Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 7. června ve 14:00.

„Byli jsme na vrcholu svých schopností,“ říká k bratislavskému koncertu Martin Kratochvíl. Ve své úplnosti (73 minut hudby) záznam vychází poprvé, vybrané úryvky ale obsahovala už kompilace Jazz Q 1974-75, která vyšla u Bontonu v roce 1991.

Tento archivní materiál byl podroben pečlivému, nicméně neagresivnímu masteringu v Kratochvílově studiu Budíkov. Vydané CD zahrnuje obsáhlý booklet s průvodním esejem o vzniku nahrávky a obsahuje také dosud nepublikované fotografie z pianistova archivu.

Také obal alba má svůj význam – vytvořil jej mladý polský výtvarník a fotograf Przemysław Pomarański na základě původní obálky zmiňované Jazzrockové dílny (kde obal vytvořil Joska Skalník). Zajímavě zdokumentovaný postup vzniku nového obalu najdete zde.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio