Rozhovor měsíce: Ondřej Štveráček v nové formě

29. říjen 2013
Saxofonista Ondřej Štveráček

Tři roky po svém sólovém debutu What’s Outside vydává nepřehlédnutelný český tenorsaxofonista coltraneovské inspirace Ondřej Štveráček své druhé album The Form. Nejen o něm bude řeč v listopadovém Rozhovoru měsíce, který stanice ČRo Jazz vysílá 1. 11. od 14:00.

Rozhovor začíná krátkým exkursem do saxofonistovy hudební minulosti – od studií v Litvínově přes objevování jazzu a studium na Konzervatoři Jaroslava Ježka až po účinkování v bigbandech (Gustav Brom Bigband, Matúš Jakabčic Bigband) a v dalších tělesech (Oskar Rózsa Quartet, Juraj Griglák Company). V souvislosti se současným jazzovým školstvím přijde řeč i na porovnání dvou generací současných hudebníků: těch, kteří získávali zkušenosti v době komunismu, a těch, kteří měli možnost od mládí tvořit ve svobodné době.

V druhé části interview Ondřej Štveráček představuje své nové album The Form, které natočil s newyorským pianistou Brianem Charettem, s kontrabasistou Tomášem Barošem a se slovenským bubeníkem Mariánem Ševčíkem. Hosty na albu jsou na trubku a křídlovku Miroslav Hloucal a na druhý tenorový saxofon Osian Roberts (UK). Na otázku, jak si v kapele dělí role dva hráči na tenorový saxofon, Štveráček odpovídá: „Je to pro mne hlavně inspirace, protože každý hrajeme trochu jiným stylem. Myslím, že oba máme stejné idoly, i když k nim třeba přistupujeme trošku jinak. V Osianově hraní je slyšet styl Sonnyho Rollinse nebo Johna Coltranea a mne vždy fascinovalo slyšet někoho, kdo hraje tímto stylem.“

Podívejte se na film o Ondřeji Štveráčkovi:



Následně se hovor vrací k tématu bigbandů a mimo jiné k East-West European Orchestra, který vznikl jako spolupráce jazzových institucí z německého Dortmundu a ruského Rostova na Donu. Ondřej Štveráček se seznámil s jedním z dirigentů orchestru, saxofonistou Uwe Plathem. „Způsobem hraní jsme si byli blízcí a on mě do tohoto svého bigbandu přizval,“ líčí Štveráček. Orchestr absolvuje každý rok asi týdenní turné po Rusku (ruský jazz Štveráček vnímá jako tradiční, inspirovaný newyorskou scénou), dva týdny v Německu a hrál už také v Karlových Varech nebo v Praze.

Kromě toho je Štveráček dál členem Bigbandu Gustava Broma: „Hrajeme to, co se hrávalo už od 60. let, včetně repertoáru Glenna Millera, Counta Basieho nebo Duka Ellingtona. V poslední době se však začíná objevovat mnoho autorských kompozic, například od Miroslava Hloucala, Radovana Tarišky, Luboše Šrámka nebo ode mě.“

02784990.jpeg

Jedním z posledních témat rozhovoru je koncertování v klubech mimo Prahu. Ondřej Štveráček nesdílí pesimismus některých pražských hudebníků, kteří z finančních a časových důvodů do regionů prakticky nevyjíždějí. „Vůbec mi nevadí, kde se koncert koná, pokud jsou tam lidé, kteří opravdu chtějí poslouchat a tu hudbu mají rádi,“ říká. Podle regionů nebo velikosti měst jednotlivé příležitosti k hraní nerozlišuje: „Myslím, že je to docela individuální. Někdy hrajete v malém městečku a přijde hodně lidí a jindy hrajete v klubu ve velkém městě a bude diváků méně. Záleží i na počasí a dalších faktorech.“

Rozhovor měsíce s Ondřejem Štveráčkem vedl Milan Tesař (Radio Prohlas). Na ČRo Jazz jej vysíláme 1. 11. od 14:00.