Rozhovor měsíce: Ondřej Štveráček v nové formě

29. říjen 2013

Tři roky po svém sólovém debutu What’s Outside vydává nepřehlédnutelný český tenorsaxofonista coltraneovské inspirace Ondřej Štveráček své druhé album The Form. Nejen o něm bude řeč v listopadovém Rozhovoru měsíce, který stanice ČRo Jazz vysílá 1. 11. od 14:00.

Rozhovor začíná krátkým exkursem do saxofonistovy hudební minulosti – od studií v Litvínově přes objevování jazzu a studium na Konzervatoři Jaroslava Ježka až po účinkování v bigbandech (Gustav Brom Bigband, Matúš Jakabčic Bigband) a v dalších tělesech (Oskar Rózsa Quartet, Juraj Griglák Company). V souvislosti se současným jazzovým školstvím přijde řeč i na porovnání dvou generací současných hudebníků: těch, kteří získávali zkušenosti v době komunismu, a těch, kteří měli možnost od mládí tvořit ve svobodné době.

V druhé části interview Ondřej Štveráček představuje své nové album The Form, které natočil s newyorským pianistou Brianem Charettem, s kontrabasistou Tomášem Barošem a se slovenským bubeníkem Mariánem Ševčíkem. Hosty na albu jsou na trubku a křídlovku Miroslav Hloucal a na druhý tenorový saxofon Osian Roberts (UK). Na otázku, jak si v kapele dělí role dva hráči na tenorový saxofon, Štveráček odpovídá: „Je to pro mne hlavně inspirace, protože každý hrajeme trochu jiným stylem. Myslím, že oba máme stejné idoly, i když k nim třeba přistupujeme trošku jinak. V Osianově hraní je slyšet styl Sonnyho Rollinse nebo Johna Coltranea a mne vždy fascinovalo slyšet někoho, kdo hraje tímto stylem.“

Podívejte se na film o Ondřeji Štveráčkovi:



Následně se hovor vrací k tématu bigbandů a mimo jiné k East-West European Orchestra, který vznikl jako spolupráce jazzových institucí z německého Dortmundu a ruského Rostova na Donu. Ondřej Štveráček se seznámil s jedním z dirigentů orchestru, saxofonistou Uwe Plathem. „Způsobem hraní jsme si byli blízcí a on mě do tohoto svého bigbandu přizval,“ líčí Štveráček. Orchestr absolvuje každý rok asi týdenní turné po Rusku (ruský jazz Štveráček vnímá jako tradiční, inspirovaný newyorskou scénou), dva týdny v Německu a hrál už také v Karlových Varech nebo v Praze.

Kromě toho je Štveráček dál členem Bigbandu Gustava Broma: „Hrajeme to, co se hrávalo už od 60. let, včetně repertoáru Glenna Millera, Counta Basieho nebo Duka Ellingtona. V poslední době se však začíná objevovat mnoho autorských kompozic, například od Miroslava Hloucala, Radovana Tarišky, Luboše Šrámka nebo ode mě.“

Saxofonista Ondřej Štveráček

Jedním z posledních témat rozhovoru je koncertování v klubech mimo Prahu. Ondřej Štveráček nesdílí pesimismus některých pražských hudebníků, kteří z finančních a časových důvodů do regionů prakticky nevyjíždějí. „Vůbec mi nevadí, kde se koncert koná, pokud jsou tam lidé, kteří opravdu chtějí poslouchat a tu hudbu mají rádi,“ říká. Podle regionů nebo velikosti měst jednotlivé příležitosti k hraní nerozlišuje: „Myslím, že je to docela individuální. Někdy hrajete v malém městečku a přijde hodně lidí a jindy hrajete v klubu ve velkém městě a bude diváků méně. Záleží i na počasí a dalších faktorech.“

Rozhovor měsíce s Ondřejem Štveráčkem vedl Milan Tesař (Radio Prohlas). Na ČRo Jazz jej vysíláme 1. 11. od 14:00.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...