S Jimmym Smithem jsem trávil mládí, říká Ondřej Pivec v poslechovém testu
V lednovém vydání pořadu „Tak to slyším já" jsme otestovali sluch varhaníka Ondřeje Pivce. Jak v našem testu obstál hráč, který aktuálně doprovází Gregory Portera nebo Gregoire Mareta?
Když se Ondřej Pivec v roce 2009 přestěhoval z Prahy do New Yorku, každý věděl, že je vynikajícím jazzovým varhaníkem; bylo mu pětadvacet a platil právem za jednoho z nejnadějnějších mladých českých jazzmenů.
Když si nedávno našel čas a zastavil se ve studiu ČRo Jazz, bylo jasné, že se v Americe rozvinul ve všestrannou hudební osobnost. Konec konců, dvě skladby od jeho současné americké kapely Kennedy Administration mohou našim posluchačům ilustrovat, že se Ondřej cítí doma v moderním r’n’b ‒ nejen jako aranžér, ale i jako zdatný klávesista.
Varhany nadále zůstávají Ondřejovou životní láskou. Jak jinak si vysvětlit, že v našem hádankářském pořadu po prvních několika tónech (doslova) poznal styly Jona Lorda, Larryho Goldingse a hlavně Jimmyho Smithe.
Ondřejovo sólo na koncertě Gregoire Mareta:
„S ním jsem strávil svoje náctiletí,“ říká, „bez Jimmyho Smithe by jazzové hammondky nebyly tím, čím jsou dnes.“ V souvislosti s varhanickými vzory z řad předešlých generací přišla řeč i na Billyho Prestona: „Vždycky ho z nahrávky poznáš a vždycky to vylepší. Něco jako majonéza (smích)...“
Protože je známo, že jazz v poslední době není jedinou Ondřejovou hudební doménou, zkoušeli jsme jej nachytat i na ukázce z poslední desky Pharella Williamse. Nenechal se. Navíc doporučil k poslechu desku Bush od rappera Snoop Dogga (kterou Pharell Williams produkoval) a tvorbu amerického dua Knower.
Pozitivnímu hodnocení „neunikla“ tvorba Bruna Marse: „Taková dříve bývala populární hudba. Když si odmyslíš veškerou produkci, nechal bys to zpívat jen zpěváka s kytarou, pořád poznáš, co to je za písničku.“
Protože Ondřej Pivec chtěl jít původně do Ameriky studovat, bylo velmi zajímavé vyslechnout si jeho názor na současné americké hudební školství:
„Hudba vždycky sledovala nějaký záměr- někoho rozveselit nebo rozplakat atp. To se ale podle mě na školách vůbec neřeší. Bubeník Nathaniel Townsley mi říkal, že jeho úkolem v kapele je rozveselit nebo roztancovat lidi ‒ a když to nedokáže, nemá tam co dělat. Jedni z nejpopulárnějších mladých hudebníků jsou dnes Jacob Collier a Cory Henry ‒ ani jeden to nemá ze školy.“
V souvislosti s Cory Henrym pak Ondřej přiznává: „Poprvé jsem ho slyšel hrát v kostele na varhany a úplně mě to odrovnalo. Vůbec jsem nevěděl, že takhle můžou znít. Do té doby jsem vlastně ani nechtěl v New Yorku zůstávat, ale tohle mi změnilo život,“ zaznělo nad skladbou Lingus od formace Snarky Puppy.
Snad bude pro naše posluchače Ondřejovo povídání o muzice stejně inspirativní, jako bylo pro nás ve studiu. Příští vydání bude neméně zajímavé ‒ naším hostem bude basista Josef Fečo.
Z testovacích ukázek Pivcovi nedělal potíže ani Sam Yahel (Elastic Band):
Seznam testovacích otázek:
1) 8 Counts for Rita – Jimmy Smith & Eddie Harris: All The Way Live
2) Renaisance Man – Michael Brecker: Time Is Of The Essence
3) Lost Queen – Pharrell Williams: GIRL
4) Hush – Deep Purple: Shades Of Deep Purple
5) Jazz Crimes – Joshua Redman: Elastic
6) Sign O'The Times – Prince: Sign O'The Times
7) Roasting – Petr Cancura: Down Home
8) Lingus – Snarky Puppy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.