Shabaka Hutchings: Historii jazzu tvoříme právě teď

Londýnská jazzová scéna zažívá v posledních letech velice plodné období. Na druhou stranu, necítí žádnou averzi vůči starší generaci, protože všichni jsou si plně vědomi odkazu legend žánru. To je klíčová myšlenka, kterou zdůrazňuje saxofonista Shabaka Hutchings, jemuž jsme věnovali prosincový Jazz Profil.

Britsko-barbadoský saxofonista a klarinetista Shabaka Hutchings, který získal křestní jméno podle egyptského faraona, se narodil v Londýně v roce 1984, ale ve dvou letech se přesunul do Birminghamu.

Byla to ale pouze další krátká zastávka, protože většinu mládí prožil na Barbadosu, kam se s rodinou přestěhoval v šesti letech a zůstal tam až do svých šestnácti, než se zase vrátil do Anglie. 

Ukázka maximálního nasazení ve hře Shabaky Hutchingse:

Na klarinet začal hrát už ve školní kapele a velice rychle se zapojoval do dění na místních karnevalech, kde poznával i místní hudební styly typu soca nebo kalypso. Po návratu na Britské ostrovy absolvoval studium klarinetu na prestižní Londýnské Guildhall School of Music & Drama. 

V rámci hodinového pořadu se objevují skladby ze všech jeho klíčových projektů od Sons Of Kemet, přes The Comet Is Coming až po Shabaka and the Ancestors. Každý projekt má specifický zvuk, ale všechny spojuje avantgardní pojetí jazzu a hlavně společenské problémy, které podle tvůrčího týmu povedou velice rychle k apokalypse.

„Lidstvo stojí na rozcestí mezi technologickou utopií a armageddonem. Konec je nevyhnutelný, ať už kvůli klimatickým změnám nebo hrozbě nukleární války. Nový svět přijde, ať už s námi nebo bez nás,“ říká bubeník Betamax, Shabakův spoluhráč ve formaci The Comet Is Coming, která naposled zavítala do Prahy 19. listopadu 2019.

Na druhou stranu je tu i špetka optimismu. „Doufáme, že pod nánosem dennodenní rutiny moderního života najdeme ohromnou lidskou sílu,“ říká Shabaka, který kromě budoucnosti intenzivně řeší i odkazy minulosti, které se prolínají do dnešních dnů: „Hlasy žen byly v minulosti a mnohdy stále jsou odsunuty na druhou kolej.“ I proto se poslední album formace Sons Of Kemet pod názvem Your Queen Is a Reptile věnuje inspirativním ženám černé pleti. 

Úcta ke klasice

Význam Shabaky Hutchingse pro britskou jazzovou scénu a celkově úrovně respektu, jakého se mu dostává, se projevilo na nedávné kompilaci vydavatelství Blue Note Records pod názvem Re:imagined. 

Shabaka Hutchings

Obrovský katalog klasických titulů tohoto vyhlášeného labelu si vzali na do parády zástupci mladší generace. Například Ezra Collective, Nubya Garcia nebo Alfa Mist, kterého mohou čeští posluchači znát jako headlinera festivalu Mladí Ladí Jazz 2019. Tento klávesista přepracoval fusion klasiku Eddieho Hendersona jménem Galaxy, zatímco Shabaka skladbu Prints Tie, původně z alba San Francisco Bobbyho Hutchersona a Harolda Landa z 1971. 

„Všichni mluví o nové britské vlně, ale kromě mladých hráčů si zaslouží uznání i starší generace. Naše hraní stojí na dekádách tvrdé práci hráčů, kteří nám vyšlapali cestičku,“ říká Shabaka, který se narodil a prosadil o něco dříve než jeho přátelé, dodává: 

„Pokud je řeč o nějaké rebelii, tak spíš v tom smyslu, jak vnímáme kulturu spojenou s jazzem. Před dvaceti lety to působilo, že jazz poslouchá skupinka starých mrzoutů. Není to rebelie proti hudbě jako takové. My jen toužíme po jiných reakcích publika a toho se nám dostává. Všechno se vyvíjí, a i my neděláme hudbu tak, jako před patnácti lety. Věřím, že k tomu bude docházet i globálně, protože historii tvoříme právě teď,“ říká Shabaka Hutchings v závěru Jazz Profilu.

autor: Daniel Sywala
Spustit audio

Související