Štěpánka Balcarová okouzluje písněmi v polštině

30. říjen 2017

Prvním profilovým albem Life and Happiness of Julian Tuwim ukázala Štěpánka Balcarová další stránku svého talentu. Mimořádný cit pro písňovou tvorbu.

Ne, že by trumpetistka a skladatelka Štěpánka Balcarová nikdy dříve nepracovala na zpívaných skladbách. Od polské zpěvačky Małgorzaty Hutek, svojí někdejší spolubydlící z kolejí katovické hudební akademie, si nechala nazpívat kompozici už v oněch studentských časech. Nemluvě o podílu lvice na vánočním představení Concept Art Orchestra Purpurovou nocí, zahrnujícím i původní písně.

Ovšem celé pásmo zhudebněných básní polského básníka Juliana Tuwima pro septeto se sólovou zpěvačkou, kterou se stala právě zmíněná Małgorzata Hutek, představuje pro Štěpánku Balcarovou novum. Už proto, že skladatelka musela postupovat „opačně“ než obvykle. Nikoliv svobodně od prvotního nápadu na hudební motiv, ale od daného textu. A nutno hned zhodnotit, že invenčnost muziky to nijak neomezilo a náladu básní se autorce podařilo vystihnout skvěle.

„Určitě to pro mě byla nová situace, ale Tuwim má pro skladatele výhodu, že psal ve velmi pravidelném rytmu. Už při čtení básní máte daný rytmus, což mi velmi pomohlo i při tvoření melodií a určení struktury písně. Hned bylo jasné, co se hodí na sloku, co na refrén. V něčem šlo naopak o práci jednodušší. Měla jsem na co navázat, zatímco když skládám od píky, mohu i dlouhou dobu tápat, jak s nápadem či motivem naložit,“ vysvětlila autorka v rozhovoru pro Lidové noviny.

A jedním dechem dodala: „Písně na Tuwimovy básně samozřejmě působí jinak než cokoliv, co jsem psala dosud. Ale šlo o záměr. Chtěla jsem od začátku vytvořit cyklus sdělných, krátkých písní, vycházejících z nálady slov. Melodie jsou schválně jednodušší.“

Ona zmíněná jednoduchost, zpěvnost a „jinakost“ vytane hned v úvodní písni Czereśnie, překvapující až folklórní melodikou.

Štěpánka Balcarová a Malgorzata Hutek

Nejde tu ovšem o žádnou podbízivou jednoduchost. Stačí, když se zaposloucháme do propracovaných, členitých aranžmá. Autorka zvláště zajímavě pracuje s barvami různých dechových nástrojů. Slyšme třeba náladotvorný úvod balady Życie. A také vůbec ne prvoplánové rytmické pojetí skladby.

Z kompozičního i instrumentálního hlediska pak patří k vrcholům alba rozmáchlá, téměř patnáctiminutová kompozice Wszystko, promyšleně střídající tempo i nálady. Kapela s chutí podá zvláště přechod z „romantizující“ první poloviny do části dramatické, odpíchnuté postupně od „preparovaného“ (zatlumeného) piana a výrazného kontrabasového riffu a gradované zpěvačkou ke stále většímu napětí. Než nastane katarze křehkého finále.

Štěpánka Balcarová – trumpetistka a skladatelka v kapelách Concept Art Orchestra a Inner Spaces

Ostatně hráčské obsazení je takovou česko-polskou kapelou snů:

„Jaromír Honzák a Marcel Bárta patří k mým hudebním vzorům a krásně si porozuměli s mými polskými přáteli, pianistou Nikolou Kołodziejczykem, zpěvačkou Małgorzatou Hutek a bubeníkem Grzegorzem Masłowskim. Nikola navíc v Polsku momentálně platí za vycházející jazzovou hvězdu,“ prozradila Štěpánka v rozhovoru pro měsíčník Harmonie.

Jak se žije českým big bandům? Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek v Rozhovoru měsíce

Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek

Tématem červencového Rozhovoru měsíce na ČRo Jazz bude zdánlivě jednoduchá otázka: Jak v Česku vést, resp. udržet při životě jazzový bigband? Odpovídat na ni budou dva jazzoví dirigenti a aranžéři, Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek. Rozhovor měsíce vysíláme v pátek 3. července od 14:00 na ČRo Jazz.

Nikola Kołodziejczyk skutečně dostává svojí pověsti, jeho piano vedle zpěvu dominuje. Pianista je nápaditý nejen v sólech, ale neodbyde ani zdánlivě nenápadné výplně, až marnotratně pestré a dokonale odpracované. Neváhá používat netradiční techniky hry, jako je zatlumení sóla v Czereśnie tak, že získává až cimbálový zvuk.

Kvality Jaromíra Honzáka není třeba vypichovat, patří mu třeba náladotvorná sólová introdukce Wszystko přerůstající v dialog se zpěvačkou, do kterého se postupně jemně vkládá klavír. Krásná ukázka muzikantské komunikace a vzájemného „naslouchání“.

Štěpánka Balcarová – trumpetistka a skladatelka v kapelách Concept Art Orchestra a Inner Spaces

Samotná Štěpánka má obzvláště krásně vystavěné, procítěné sólo například v kompozici Życie moje. Ve zmíněné Wszystko, ještě v první, baladické části kompozice, zase zaujme citlivé, jemné předávání slova mezi Balcarovou a Marcelem Bártou.

Skvěle funguje také celková dramaturgie alba. Těžko si představit vhodnější závěr než křehké vyznání Chrystusie s šeptáním Hutek, Honzákovým flažoletovým zdobením a Bártovým vemlouváním.

Jednotlivé písně samozřejmě uslyšíte i ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz, kde Life and Happiness of Julian Tuwim volíme Albem týdne.

Štěpánka Balcarová – trumpetistka a skladatelka v kapelách Concept Art Orchestra a Inner Spaces

Štěpánka Balcarová – Life and Happiness of Julian Tuwim

Małgorzata Hutek – zpěv
Štěpánka Balcarová – trubka
Marcel Bárta – tenorový a sopránový saxofon, klarinet, basklarinet
Robert Fischmann – flétna, altová flétna, pikola
Nikola Kołodziejczyk – klavír
Jaromír Honzák – kontrabas
Grzegorz Masłovski – bicí nástroje

Label: Animal Music, 2017

stepankabalcarova.cz

Spustit audio