Jak se žije českým big bandům? Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek v Rozhovoru měsíce
Tématem červencového Rozhovoru měsíce na ČRo Jazz bude zdánlivě jednoduchá otázka: Jak v Česku vést, resp. udržet při životě jazzový bigband? Odpovídat na ni budou dva jazzoví dirigenti a aranžéři, Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek. Rozhovor měsíce vysíláme v pátek 3. července od 14:00 na ČRo Jazz.
Udržovat při životě velký orchestr je jistě náročnější než vystupovat pouze s malou kapelou. V úvodu rozhovoru se tedy obou hostů ptáme, v čem jim práce s bigbandem přijde zajímavá. Ihned se shodnou.
„Nejzajímavější je, že se nám podaří uvést novou skladbu v život. Skladatel připraví partituru a ta skladba se díky bigbandu zrodí. Bez něj by ty skladby, a tím pádem konkrétní kousek hudby, vůbec neexistovaly,“ říká Štěpánka Balcarová.
Kryštof Marek přidává podobnou zkušenost z doby, kdy byl členem Contrabandu Milana Svobody: „Pro nás bylo úžasné, že jsme něco napsali, a ono to pak zaznělo. Když nemáte k dispozici orchestr, stěží si to můžeme nějakým způsobem nasimulovat. A zážitek z prvního uvedení skladby je neopakovatelný.“
S Big Bandem sv. Blažeje spolupracuje Kryštof Marek jako stálý host. Napsal řadu skladeb, další melodie aranžuje a především orchestr řídí.
Rozhovor měsíce: Management jazzových umělců po česku
Do červnového Rozhovoru měsíce jsme si pozvali dvě manažerky (nejen) jazzových hudebníků. Petra Burthey spolupracuje se skupinou Clarinet Factory a s Beatou Hlavenkovou, Dominika Janigová domlouvá přes oceán české aktivity Ondřeje Pivce.
„Svým příchodem jsem asi trošku změnil styl tohoto bigbandu. Dříve hrál swingovou hudbu, ke které jsme se teď s deskou One Man Band obloukem vrátili, ale v průběhu let jsme se věnovali především mým kompozicím nebo skladbám Jana Hasenöhrla v mých aranžích,“ říká o souboru, který je propojený s Českým národním symfonickým orchestrem v čele právě s trumpetistou Janem Hasenöhrlem.
Štěpánka Balcarová získala první zkušenosti s psaním pro bigband při studiích v Polsku ve třídě Eda Partyky. Od něj také „převzala“ značku Concept Art Orchestra, což byl původně název školního bigbandu v Katovicích.
Pro projekt The Prague Six dirigentka a skladatelka v jedné osobě oslovila dalších pět mladých pražských autorů. Většina z nich (Luboš Soukup, Vít Křišťan, Jan JJ Jirucha, Tomáš Sýkora) už měla zkušenosti s komponováním pro bigband.
Výjimkou byl pianista Martin Brunner, který však má na svém kontě rozsáhlou skladbu Morning Walks pro své jazzové trio a smyčcové kvarteto. „Oslovila jsem ho a krásně se s tím popral. Na desce je jedna jeho výborná skladba,“ prozrazuje Balcarová v rozhovoru.
Velké jazzové orchestry mají v naší zemi bohatou tradici. Jak podotýká Kryštof Marek, dnes zdaleka nejde jen o bigbandy swingové nebo taneční.
Rozhovor měsíce: Vydávání jazzu v Česku
Jak se žije jazzovým vydavatelům v tak malé zemi jako je Česko? Na toto téma jsme se zaměřili v dalším Rozhovoru měsíce na Euro Jazzu. Hosty pořadu (premiéra v pátek 6.4. ve 14:00 na Euro Jazzu) budou tentokrát zástupci dvou hlavních českých jazzových vydavatelství – Jan Hála (Arta Records) a Petr Ostrouchov (Animal Music)
Důkazem toho, že nejen nedochází k úpadku žánru, ale že se bigbandové hraní utěšeně rozvíjí, je podle něj právě Concept Art Orchestra s jasnou koncepcí a s prostorem věnovaným současným mladým autorům.
Ostatně daří se i Big Bandu sv. Blažeje, který v roce 2008 vystoupil ve švýcarském Montreux na jednom z největších jazzových festivalů.
V závěru pořadu oba hosté hovoří o svých dalších aktivitách a prozrazují své plány. Kryštof Marek se od hraní v jazzovém triu přes bigbandy dostal ke spolupráci se symfonickými orchestry. „V poslední době jsem napsal tři koncerty a chystáme se zkomponovat další. Jsem rád, že se mi daří a že se ta hudba provádí,“ pochvaluje si.
Štěpánka Balcarová se pokouší domluvit na podzim další turné své česko-polské skupiny Inner Spaces. Pokud jde o Concept Art Orchestra, bylo by pro ni ideální, kdyby mohl hrát každý měsíc. Z finančních důvodů však orchestr koncertuje jen asi jednou za půl roku.
Tři vítězné kompozice skladatelské soutěže pro jazzový big band. Poslechněte si záznam premiéry v podání Concept Art Orchestra
Druhý ročník Skladatelské soutěže Karla Krautgartnera o nejlepší kompozice pro jazzový big band vyvrcholil 27. listopadu 2017, kdy na veřejném koncertě v karlínském Studiu A Českého rozhlasu uvedl Concept Art Orchestra v premiéře mj. tři vítězné skladby. Záznam večera si můžete poslechnout na ČRo Vltava 14. prosince od 21.00.
„Ideální je, když nás osloví nějaký festival, který zaplatí veškeré náklady a zařídí organizaci. Jinak se snažím zdroj financí získat jinde, což v dnešní době znamená žádat o granty. A to je martyrium. Raději bych skládala, než se zabývala papírováním.“
Podle Kryštofa Marka však pesimismus není namístě: „Pokud se obklopíte správnými lidmi, jejich kolektivní energie žene výsledek nahoru. Je skvělé, že hudba takto žije, existuje a bude existovat dál.“
Otázky hostům klade Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní po jedné ukázce z nových alb Big Bandu sv. Blažeje a Concept Art Orchestra a Kryštof Marek přidá jednu starší nahrávku svého orchestru www.bend.cz.
Související
-
Jazz v Česku 2016: Úroveň stoupá, honoráře pokulhávají
Již téměř dva roky v seriálu „Na čem dělá“ přinášíme vhled do dění na české jazzové scéně. Jaké závěry lze vyvodit z pořízených devětačtyřiceti rozhovorů?
-
Jazz v Česku 2016: Chybí nám srovnání a větší otevřenost
V seriálu „Na čem dělá“ přinášíme rozhovory s českými a slovenskými jazzmany již téměř dva roky. Jaký pohled mají na společná témata naší scény?
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.