Vinyl Session: tentokrát v Zemi vycházejícího slunce

16. leden 2023

V aktuálním díle Vinyl Session jsme se zaobírali historií i současností japonské jazzové scény. Nahrávkami nás provázel Mr. Ultrafino a pořad si zde můžete poslechnout ze záznamu.

Jazz začal do Japonska prosakovat už ve 30. letech minulého století prostřednictvím nahrávek a hostujících muzikantů a začal zde zapouštět kořeny. Zpočátku byl japonský jazz kritizován jako pouhá (a nepříliš povedená) imitace hudební produkce USA, ale v 50. letech už nebylo pochyb, že s místní scénou musí světová jazzová komunita počítat.

Současná japonská jazzová scéna je zajímavá mimo jiné tím, jak ochotně přijímá a zpracovává vlivy jiných hudebních žánrů. Jazzmani často hostují v elektronických projektech, skládají filmovou hudbu, vytváří různé fúze a často velmi svérázné jazzové odnože. Řada z nich zazněla i ve Vinyl Session.

O úvod se postarala skladatelka Yoko Kanno se znělkou kultovního animovaného seriálu Cowboy Bebop. Trumpetista Terumasa Hino zazněl hned dvakrát – poprvé v klasicky jazzové podobě a podruhé v pop-fúzi se skladbou Antigua Boy.

Došlo i na ryze autorské odnože japonského jazzu – kombo Soil and Pimp Sessions představilo svůj Death Jazz a multiumělec Hiroyaki Yamazaki svou svéráznou odnož swingu, které přezdívá Raga Swing. Emi Kawano nás se svým triem přenesla do prostředí malých jazzových klubů, DJ a bandleader Sunaga T se svým oktetem zahrál taneční verzi dubového protestsongu Kiev. Na závěr poděkoval za pozornost frontman uskupení Kyoto Jazz Massive Shuya Okino akustickou verzí své skladby Thank You.

Jiří Holubec alias Mr. Ultrafino stává za gramofony už sedmnáctým rokem a po celou dobu se snaží skládat své DJ sety z co nejširší palety žánrů. Stejně eklektický přístup zvolil i při vybírání desek pro tento díl Vinyl Session.

Spustit audio

Související