Za jazzem do Kodaně: říjnovým Stop Timem provází Luboš Soukup

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Soren Norbo, Kresten Osgood, Erik Kimestad

Ke svým letošním narozeninám jsem si nadělil dárek. Po patnácti letech jsem se vypravil do Kodaně, kde jsem měl tu čest studovat tamní univerzitě a přes léto také pracovat, jako řidič rikši. A byl tu ještě jeden důvod k veselí ‒ jen několik dní přede mnou oslavil své 34. narozeniny také náš jazzový velvyslanec v Dánsku, saxofonista Luboš Soukup. Poslouchejte reportáž pro pořad Stop Time!

K rozhovoru s Lubošem Soukupem jsme se sešli v legendárním centru komunitního života a nezávislé kultury v Kodani, v Christianii.

„Líbí se mi, že si tu lidé realizují své dětské sny. Svobodu vyjádření lze cítit i z domů, které si místní postavili,“ líčí svůj vztah k unikátnímu kodaňskému místu. Navíc tam mají jazzový klub. „Tady jsou lidé hodně otevření a dávají šanci cizincům, aby ukázali, co umí. Já jsem dostal tu šanci hned první rok a od té doby tady vystupuju pravidelně.“

Hraní v Christianii má přitom podle Soukupa svá úskalí i výhody. „Samozřejmě úroveň zázemí není tak vysoká jako v některých klubech v centru, nicméně hlavní cíl akce je tu vždy jasný ‒ když jde o hudbu, tak jde o hudbu. A ta hudba musí být skvělá, a právě proto lidi přijdou. V klubech ve městě se někdy z hudební produkce stává byznys.“

Luboš Soukup před jazzovým klubem v Christianii

Luboš Soukup působí v Kodani devět let. Christianie se podle něj za tu dobu příliš nezměnila. „Lidé se tu snaží žít udržitelně. Člověk pořád slyší, že by měl být ekonomický růst. Tady je to spíš o tom, že když je něco dobře nastavené, mělo by se to udržet. Třeba barmani, kteří provozují zdejší jazz klub, Pascal a Jess, to dělají v podstatě zadarmo. Teď je novinka, že se v jazzovém klubu začínají natáčet koncerty. Vytvořila se skupina nadšenců, kteří vždycky přijdou s mikrofony půjčenými od různých známých a kamarádů. Chtějí vytvořit vlastní label.“

Saxofonista v rozhovoru prozradil také něco o svých aktuálních tvůrčích aktivitách: „Skládám muziku pro natáčení s Michalem Ratajem a Oskarem Törökem. Vesměs jde o dvojhlasy pro trubku a saxofon. Je to pro mě jako skladatele velká výzva jak napsat dvojhlas, aby v něm byly vystiženy všechny informace. Samozřejmě elektronika to krásně zabalí a dá tomu prostor. Ale je to pro mě něco úplně nového, v poslední době skládám čím dál víc pro menší sestavy.“

Kdo se ozve, zahraje si u nás

Zatímco Luboš vyrazil do zkušebny, vydal jsem se na jeho doporučení do klubu 5e. Tamní program v areálu bývalých jatek ve čtvrti Vesterbro prý patří mezi ty neprogresivnější na kodaňské scéně. V přestávce mezi koncerty mi více prozradil dramaturg klubu Kresten Osgood

Kodaňský bubeník s více než dvacetiletou jazzovou kariérou, který v minulosti hrál třeba po boku Paula Blaye nebo Sama Riverse, učí na kodaňské konzervatoři, ale také třeba rapuje v kapele Ikscheltaschel. Mezi srdcové projekty, na kterých se podílel, pak patří třeba Universal Quartet, v němž se sešel s Yousefem Lateefem, nebo kapela s Dr. Lonniem Smithem. 

Dění v klubu 5e funguje, jak říká, podobně jako v Christianii ‒ komunitně: „Jsme vlastně součástí jedné hudební komunity s několika centry. Jedna část je soustředěná kolem Christianie, druhá kolem klubu Mayhem ve čtvrti Nørrebro, další pak v klubu Primi kousek odtud. Každé místo má trochu jinou dramaturgii, přičemž Christiania je místo, odkud všechno vzešlo. Naše generace tam na konci devadesátých let začínala a řada lidí, kteří v 5e vystupují, přišla právě přes kontakty v Christianii,“ upřesňuje Osgood.

Program přitom sestavuje podle konceptu, na který je obzvláště hrdý. „Vlastně říkám ano komukoliv, kdo se ozve. V programu večera je samozřejmě vždy alespoň jedno známé jméno, nikdy to není složené jen z těch, o kterých jsem v životě neslyšel. V některých případech nabízím kapelám i pravidelné koncerty. Funguje to a je docela s podivem, že možná ještě lépe, než když bych je sám vyhledával.“

V říjnovém vydání Stop Timu zazněla ukázka z alba Memories dánského kytaristy Stiana Swenssona, někdejšího spolužáka Luboše Soukupa na Rytmisk Musikkonservatorium, živá nahrávka kvarteta Luboše Soukupa z jazzového klubu v Christianii a skladby dvou kapel, které vystoupily v klubu 5e v den natáčení rozhovoru s Krestenem Osgoodem ‒ Eka Tria a tria norského klavíristy Oddgeira Berga.

autor: zpr
Spustit audio

Související