Alfredo Rodriguez v Jazz Testu: Špičkové album, obal raději předělat
„Obal nic moc, ale hudbě dávám plný počet bodů,“ říká k novému albu Alfreda Rodrigueze publicista a jazzový saxofonista Jan Kyncl. Deska The Little Dream je sice v triovém obsazení, ale formát klasického pianového tria dalece přesahuje. A v pozadí je opět producent Quincy Jones.
Alfredo Rodriguez nepochybně zažívá onen proslulý „americký sen“. Ze skromných kubánských poměrů se probojoval mezi americkou jazzovou špičku a ve svých dvaatřiceti letech se prezentuje už svým čtvrtým albem. Krom nesporného talentu a nezměrné píle mu přálo i štěstí ‒ to když na festivalu v Montreux zaujal impresária Quincyho Jonese, který mu pak nabídl pomocnou ruku poté, co Rodriguez emigroval do Spojených států.
Deska The Little Dream vznikla během pouhých dvou dní, přičemž ve většině případů byl použit hned první nahraný take. Jak vysvětluje Rodriguez, nerad hudbu příliš plánuje a podle svých slov k nejlepším řešením přichází na základě momentálního rozhodnutí „tady a teď“. Cit pro improvizaci dokládá svými covery populárních písní, které jsou na sociálních sítích neuvěřitelně populární.
Jan Kyncl v recenzi ocenil velkou sehranost Rodriguezovy koncertní kapely, která i na desce zní nesmírně kompaktně a dokáže udržet potřebnou intenzitu ve všech dynamických polohách.
Alfredo Rodriguez – Tocororo
Pokud bychom měli původ Rodrigueze uhádnout podle poslechu, nebyl by to zcela jednoduchý úkol. Po několika skladbách si však uvědomíme, že většina stylů a vlivů – nutno říci vždy podstatně promíchaných s jazzem – pochází ze španělsky mluvících zemí. Co nakonec jasně ukáže na pianistův kubánský původ, je všudypřítomná energie a rytmičnost.
Její repertoár je také velmi pestrý: slyšíme zde kubánské či jazzové vlivy, ale také prvky západoafrického folklóru (Dawn, Dance Like a Child) či evropské vážné hudby (World of Colors). Většina kompozic je autorská, zpestřením je rozvolněná verze známé skladby Bésame Mucho, kde Rodriguezova hra silně evokuje Brada Mehldaua.
Za zmínku stojí i výborný zvuk alba jako celku. „V některých skladbách, jako třeba v úvodní Dawn, Rodriguez i zpívá, v jiných vedle klavíru hraje na Fender Rhodes. Munir Hossn zase často střídá baskytaru a kytaru a bubeník Olivera využívá širokou paletu perkusí,“ vysvětluje Kyncl.
I z takto rozličných složek se však Quincymu Jonesovi podařilo namíchat vyváženou a nepřeplácanou směs, která jen tak neomrzí.
Podle Kyncla albu nelze mnoho vytknout. „Kapela je sehraná jako hodinky, k přednostem patří skvělé propojení různých hudebních tradic a žánrů, oceňuji i skvělou produkci Quincyho Jonese,“ uzavírá recenzent. Napište nám do komentářů k videu, co si o desce myslíte vy!
Podívejte se na klip k albu The Little Dream:
Recenze k jádru věci a bez velkých vytáček ‒ to je nový formát videorecenzí jazzových alb, který přináší od února Český rozhlas Jazz. Přední jazzoví kritici představují klady a zápory čerstvě vydaných alb. A mají na to jen pár minut. To vše nejen v audiu, ale i v perfektní obrazové kvalitě.
Jazz Test č. 4
Alfredo Rodriguez – The Little Dream
Alfredo Rodriguez – klavír, Fender Rhodes, zpěv
Munir Hossn – kytara a baskytara
Michael Olivera – bicí a perkuse
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka