Bydlím se třemi Hammondy, říká Lev Rybalkin

Tentokrát má host obzvláště co vyprávět. Jak se stalo, že klávesista, skladatel, producent a organizátor hudebního dění Lev Rybalkin koncertoval a nahrával s Hiramem Bullockem? Jaká muzika ho nadchla, když hrával v Americe? Poslouchejte Jazzotéku.

Lev Rybalkin je samozřejmě znám z mnoha různorodých kapel a projektů. Namátkou jmenujme Luboše Andršta, Martu Kubišovou, Marii Rottrovou či Dashu. Ve Státech spolupracoval i s legendárním zpěvákem Royem Orbisonem a zahrál si také na Broadwayi. Nemluvě o plejádě dalších spoluprací různě po světě, třeba s Konstantinem Ruchadzem a jeho projektem Amsterdam Beyond či kanadskou zpěvačkou Alannah Myles.

Hosta ale představí nahrávka „srdcové“ fusion kapely Work, Shop & More z doby, kdy s ní hrával i slavný kytarista Hiram Bullock (1955-2008), vydaná později na desce Many Faces (2011). Následně Lev Rybalkin stručně převypráví i mimořádně interesantní, čtvrtstoletí dlouhou historii skupiny a jejích sestav.

Lev Rybalkin

Velký muzikant i divoch

„S Hiramem jsem se potkal poprvé v době, kdy jsem byl v Americe. O Hiramovi bych mohl vyprávět do Vánoc. Velký muzikant a stejně tak velký divoch. Ale hlavně jsme se našli i mimo hudbu, jako lidé, což věci strašně prospělo. I když už je léta po smrti, dodnes žijeme z toho, co jsme s ním zažili na pódiu,“ vzpomíná Rybalkin.

Host připojí i příběh, jak se ke kapele přidala americká zpěvačka Freda A. Goodlett. A fanoušky jistě potěší informace, že v současnosti, po asi osmi letech pauzy, Lev Rybalkin kapelu Work, Shop & More obnovuje. A ve stabilní sestavě: „Nikdy jsem neuznával záskoky,“ vysvětluje. S hostitelem se shodnou, že má-li kapela fungovat opravdu jako kapela, sehraná a sžitá, záskoky jsou tabu.

Jako první ukázku oblíbené hudby pak vybere pan Rybalkin také fusion. Konkrétně skupinu Yellowjackets: „Když jsem byl v Americe, byla tohle jedna z prvních kapel, která mě totálně zasáhla.“

V pořadu s Lvem Rybalkinem nemůže chybět rozprava o klávesových nástrojích. Hostitel a host se shodnou v lásce ke zvuku Hammondových varhan. Na Brunnerovy vzpomínky z dob pořádání festivalu Jazz Goes To Town, jak se u nás kdysi tento nástroj těžko sháněl a Rybalkin byl jedním z mála, kdo ho mohl festivalu zapůjčit, host vtipně naváže: „Dnes bydlím ve dvoupokojovém bytě s třemi hammondy a čtyřmi leslie bednami.“

Lev Rybalkin

Modul hammondy nenahradí

Po letech, kdy si „prošel všemi těmi synťáky“, se Rybalkin k hammondům vrátil: „Trochu mě v tom návratu nakopnul Robert Vašíček, který žije napůl v Kalifornii a napůl tady. Je šikovný inženýr a umí dát varhany dohromady.“

„Na základě starých nástrojů jsem si postavil svůj custom model, který je doplněný i moderní technologií,“ navazuje klávesista. Jsou v tom DAW (Digital Audio Workstation) softwary, ale vypadá to jako Hammond B3, ve dřevě... Pár lidí mi s tím pomáhalo, ale většinu zvuků jsem programoval sám podle starých hammondek, které mám hned vedle.“

Samozřejmě dnes existují různé digitální nápodoby. Ale na pravé „analogové“ hammondky nedá Rabalkin dopustit, i když není snadné stěhovat tak těžké monstrum. „Jakmile si klávesák sáhne na hammondy, modul už pro něj neexistuje. Dynamika, alikvoty, zvuk lamp, to vše je naprosto nenapodobitelné.“

Každého asi nyní napadne, že jako další musí zaznít nahrávka nějakého slavného hammondkáře. Zazní, a dokonce hned „dva v jednom“. „Vždy se budu vracet k lidem jako Jimmy Smith nebo jeho žák Joey DeFrancesco, oba už bohužel po smrti,“ uvede Rybalkin Medley z alba Incredible! (2000). To totiž natočil Joey DeFrancesco s Jimmym Smithem jako speciálním hostem.

I další ukázka patří Hammondovým varhanům, ale víc už neprozradíme. Poslechněte si celou Jazzotéku ze záznamu.

Spustit audio

Související