Pavel Zlámal v Rozhovoru měsíce: Hudba bez předepsaných plánů

6. červenec 2018

Překvapení. To je slovo, které se několikrát opakovalo v Rozhovoru měsíce s klarinetistou, saxofonistou, skladatelem a dirigentem Pavlem Zlámalem. Týkalo se nejen volné improvizace, s níž Zlámal ve svých projektech dlouhodobě pracuje, ale moment překvapení se objevoval i v řeči o předem složené hudbě a dokonce i tehdy, když jsme zavedli řeč na téma rokenrol. To je totiž další hudební styl, kterému se Pavel Zlámal věnuje.

V rozhovoru s Pavlem Zlámalem postupně rozebíráme čtyři různá uskupení, v jejichž čele stojí. Prvním z nich je kvarteto PQ a jeho album Tyče nevyhnutelné. Téma nevyhnutelnosti autor vnímá jako základní ohraničení projektu.

Český rozhlas Jazz ocenil nejlepší jazzové desky roku, boduje Růžička a Barová

Karel Růžička Jr. a Dorota Barová – Vítězové ankety Česká jazzová sklizeň 2018

V anketě Českého rozhlasu Jazz o nejlepší jazzové album roku zvítězily novinky zpěvačky a cellistky Doroty Barové a saxofonisty Karla Růžičky. Podle přehledu Česká jazzová sklizeň 2018 však jazzových alb loni vyšlo méně, než v předešlých letech. Stáhněte si kompletní katalog!

I když se jedná o album rámované tradičním jazzovým rámcem („Znějí tam témata, na která nebo na jejichž části se improvizuje“), svou roli zde hraje i volná improvizace: „Záměrem bylo ponechat těm skladbám jakousi živelnost, nesnažit se z nich udělat produkt dokonalý po všech stránkách. Spíše šlo o to ponechat tomu energii. Nevyhnutelnost pak označuje i špínu, která se tam nachází.“

Tuto myšlenku Zlámal dále rozvíjí: „Na koncertech i ve studiu se stává, že něco nevyjde podle předepsaného plánu a já mám v takovém případě rád, když se tomu nechá volný průběh, dokud se hráči nezaleknou a nestáhnou se. Jindy to vezmu do svých rukou a něco drobným dirigentským heslem posunu do míst, kde by to mohlo zafungovat.“

Saxofonista Pavel Zlámal

Role dirigenta je klíčová v dalším Zlámalově projektu, v čistě improvizačním orchestru Divergent Connections Orchestra. Svou práci v čele tohoto uskupení vysvětluje slovy:

„Neznamená to, že diriguju od začátku do konce a že se vše děje na můj povel. Dirigent je tam proto, aby ten proud hudby nebyl jednotvárný. Vstupuje do děje usměrňovacím způsobem, určuje jednotlivé vůdčí skupinky uvnitř orchestru nebo sólisty. Některými gesty dirigent kapelu překvapí, vznikají zajímavé momenty, které je třeba opodstatnit.“

V orchestru Pavel Zlámal shromáždil vedle sebe jak klasicky školené orchestrální hráče, tak jazzmany, ale také hudební skladatele nebo experimentátory. Základem je jazzová rytmika, často se zdvojenými bicími nebo klávesami a vedle toho stojí sólisté z oblasti klasické a soudobé hudby. Toto propojení různých světů podle Zlámala vytváří někdy legraci, někdy napětí, někdy překvapení.

Úplnou novinkou je vinylová deska jazzové skupiny ZKKP s názvem 1,2,3,5,4. Jedná se o skupinu založenou především na výrazných groovech a beatech, protože právě k takové hře mají její členové blízko.

Vedle Pavla Zlámala (saxofon, klarinet) ji tvoří Petr Ptáček (bicí), Tomáš Vunderle Koudelka (baskytara) a Jiří Kalousek (elektrická kytara). „Jsou to mí spoluhráči z B-Side Bandu, kteří tíhnou k čitelnému pravidelnému beatu. A já jsem je přiměl jít se mnou do studia,“ vysvětluje Zlámal.

Album další kapely, nazvané Heterofón Pavla Zlámala, by mělo vyjít po prázdninách. Nápad vznikl tak, že Zlámal chtěl rozšířit své jazzové projekty o další melodické hlasy.

„Vznikla z toho až dvanáctičlenná kapela. Využíváme myšlenky heterofonie, což může znamenat nepřesnost, nestejnou interpretaci, a to jak rytmickou, tak co se týče výšek tónů a melodií. Já jsem to uchopil jako tvůrčí moment, jako princip, kterým se dá tvořit. V tomto tělese v jistých drobných místech nastává řízení v přítomném čase, ale jinak jsou tam napsaná aranžmá. V nich se pracuje naprosto záměrně se zmíněnou nestejností,“ vysvětluje skladatel.  

Poslechněte si, jak vnímá Pavel Zlámal roli dirigenta:

Na konci pestrého rozhovoru se dostáváme i k rokenrolu, kterému se Pavel Zlámal jako saxofonista také dlouhodobě věnuje. Říká o něm:

„Jakkoli je to hudba prostá, nekomplikovaná, má zároveň velkou sdělnost, energii, radost a v tom spočívá její kouzlo. Na nic si nehraje, je tam srdce na dlani bez zbytečného přikrášlování. Tím mě neustále obohacuje a opět překvapuje.“

V rozhovoru uslyšíte ukázky z alba skupin PQ, ZKKP a Heterofón. Otázky Pavlu Zlámalovi kladl Milan Tesař (Radio Proglas).

autor: Milan Tesař

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.