Radek Krampl v Jazzotéce: Spolužáci jeli v Led Zeppelin, mně učaroval swing
Jaká muzika formovala vkus hráče na vibrafon a marimbu Radka Krampla, žáka Karla Velebného, zakladatele Vibe Fantasy a spoluhráče Milana Svobody, Jany Koubkové, Luboše Andršta, ale i funkové kapely Monkey Business? Vše se dozvíte, stačí si pustit říjnovou Jazzotéku.
V pořadu Jazzotéka, který vysílá ČRo Jazz každý třetí pátek v měsíci, zve jeho autor Martin Brunner st. do studia etablované i začínající jazzové hudebníky a probírá se s nimi nahrávkami, které oni sami považují za podstatné pro svůj muzikantský vývoj.
První nahrávka Jazzotéky je tradičně věnována ukázce z tvorby hosta. Radek Krampl se představí skladbou Phoenix, natočenou s perkusistou Tomášem Reindlem a kontrabasistou Petrem Dvorským. Dodejme, že pochází z CD Vibe Fantasy Trio z roku 2010.
Jak se Radek Krampl dostal k muzice a k vibrafonu? „Jako děcko jsem hrál povinně na piano. Pak jsem hrál čím dál víc na piano na konzervatoři, která předcházela dnešní Konzervatoři Jaroslava Ježka. To bylo v době, kdy jsem poslouchal hlavně dixie a swing, zatímco moji spolužáci z učňáku jeli v „Párplech“ a „Zeppelínech“. Ale pro mě bylo zjevení, když jsem slyšel Lionela Hamptona,“ vzpomíná.
Kdo Radkovi prvně pustil zrovna vibrafonistu Lionela Hamptona? Nikdo, našel si ho sám v prodejně gramodesek. „Říkal jsem si – to bude dobrý, to je stará muzika, tohle si koupím. A když se ozvala následující písnička, úplně jsem tomuto žánru propadl.“
Zjevení pro mě bylo, když jsem uslyšel hrát Lionela Hamptona
Radek Krampl
Onou skladbou byl Gershwinův standard The Man I Love, který vzápětí zazní i ve vysílání ČRo Jazz. Konkrétně jde o nahrávku kvarteta Bennyho Goodmana s Teddym Wilsonem, Genem Krupou a samozřejmě Lionelem Hamptonem, ze slavného koncertního alba The Famous 1938 Carnegie Hall Jazz Concert (1950).
Pustil si jazz a otevřela se mu nebesa
Především však tehdy Radka Krampla uchvátil zvuk vibrafonu, který dodává nahrávce prostor a úžasnou atmosféru. „Jenže v té době vůbec nebyly vibrafony k mání, nedaly se nikde koupit. V Čechách na ně hrálo jen pár lidí,“ pokračuje host ve vzpomínkách. První vibrafon si pořídil až v době povinné vojenské služby, když objevil jeden starý, nekvalitní nástroj v bazaru.
K další nahrávce, která se mu zapsala do srdce, pomohl Radku Kramplovi překvapivě jeden ze spolužáků z učňáku, těch, kteří poslouchali bigbítové kapely jako Katapult. „Povídá mi: ‚Hele, ty posloucháš takovou divnou muziku. Já mám doma desku nějakýho černocha, tak já ti ji dám.‘ Vůbec jsem nevěděl, o co jde, položil doma desku na gramofon a otevřela se mi nebesa.“
Následuje hádanka pro posluchače, co bylo oním „zjevením Radka Krampla“. Napovíme: Unchain My Heart, rok 1961, pan Rrrra… Ne, pánové jméno zpěváka v pořadu neprozradí, ale je to docela snadné.
Ani my více neprozradíme. Snad jen, že neomylně musí dojít také na hudbu současnější a osobnosti jako Gary Burton. A na historku, jak Krampl půjčoval samotnému Burtonovi vibrafon.
Samozřejmě se nám do článku vešla jen malá ukázka z povídání a osobitě vybrané hudby. Poslechněte si celou Jazzotéku, buď v premiéře 18. října 2019 od 14:00 hodin, nebo kdykoliv později ze zvukového archivu ČRo Jazz.
Související
-
The New Gary Burton Quartet - Common Ground
Poté, co vibrafonista Gary Burton odešel do zaslouženého důchodu (přesněji přestal učit na Berklee), přešel k nové nahrávací společnosti a sestavil novou koncertní ...
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.