Rozhovor měsíce: Všestranný trumpetista Dave Douglas

31. prosinec 2012

Hostem lednového Rozhovoru měsíce bude americký trumpetista a skladatel Dave Douglas. V interview promluví o vizi svého elektronického projektu Keystone, spolupráci s Joe Lovanem v kvintetu Sound Prints i nejnovějším albu Be Still.

Americký trumpetista Dave Douglas byl v loňském roce v ČR hostem hned třikrát: jednou s elektronickou formací Keystone a dvakrát s kvintetem Sound Prints, který vede společně s Joe Lovanem.

Při jeho poslední návštěvě v Praze, na festivalu Jazz na Hradě, jsme si tohoto známého trumpetistu pozvali do studia Českého rozhlasu. Nejen kvůli exkluzivnímu rozhovoru pro Český rozhlas Jazz, ale také proto, aby se podílel na mixu živé nahrávky, kterou Český rozhlas natočil s jeho elektronickou kapelou Keystone v klubu Jazz Dock.

Douglas již dávno nepatří ke skupině alternativních muzikantů, které by v newyorských klubech Knitting Factory či Tonic chodila navštěvovat jen hrstka spřízněných nekonformních intelektuálů a univerzitních studentů.

02319695.jpeg

Z okrajových kategorií se nikdy úplně nevymanil, v 90. letech se však stal také jedním z nejrespektovanějších trumpetistů jazzového mainstreamu (lze-li pojem „hlavní proud“ u Douglase vůbec použít).

Výčet Douglasových aktivit by bez problémů vystačil na samostatný článek: leader nesčetného množství formací (z nichž nejznámější byl patrně kvintet s Uri Cainem a Donny McCaslinem), vedoucí různých jazzových workshopů (např. v kanadském Banffu), zakladatel velmi agilního vydavatelství Greenleaf Music, experimentální skladatel a aranžér.

Velká část našeho profilového rozhovoru se točila kolem Douglasovy práce s elektronikou, která se v posledních letech nejzřetelněji ztělesňuje v kapele Keystone, ale jejíž kořeny jsou mnohem hlubší:

„Vlastně jsem to dělal vždycky – měl jsem připínací clip mikrofon a hrál jsem na elektrifikovanou trubku, ale narazil jsem na některá omezení, vlastně dvě. Jedno z nich bylo, že při hře na trubku jsem se musel naučit elektroniku napodobovat pouze svými rty.“

Dave Douglas

„A druhá věc byla, že nápadů bylo sice plno, ale nebylo možné hrát na trubku a zároveň nápady rozvíjet. Nikdy nebudete dostatečně rychlý: s trubkou a se všemi těmi efekty současně. Takže jsem se rozhodl, že budu hrát pouze na trubku a angažuju muzikanty, kteří jsou v elektronice zběhlí,“ vysvětluje Douglas v interview pro Český rozhlas Jazz.

Dave Douglas: Hudbou chci měnit svět k lepšímu

Dave Douglas

Hudba amerického skladatele a trumpetisty Davea Douglase vychází z jazzu, klasiky, folklóru, elektroniky a klezmeru. Od roku 1993 nahrál Douglas jako kapelník více než čtyřicet alb. Mnohá z nich také produkoval a vydal pod hlavičkou vlastního vydavatelství Greenleaf Music. Vysoce je ceněn jeho přínos improvizované hudbě.

Jeho kapelou tak postupně procházeli elektroničtí experti jako Ikue Mori, Jamie Saft, DJ Olive, nebo v poslední době Geoff Countryman.

Spolu se saxofonistou Joe Lovanem vede nyní trumpetista straight-ahead kvintet Sound Prints, který prostřednictvím vlastní tvorby vzdává hold Wayneu Shorterovi. V kapele souzní starší a mladší generace hudebníků (rytmika: Joey Baron, Linda Oh, Lawrence Fields).

Ačkoli Lovano a Douglas náležejí každý k trochu odlišné části jazzového spektra, znají se již přes 25 let a několikrát spolu spolupracovali. K projektu Sound Prints je však vedla až participace v sanfranciském orchestru SF Jazz Collective v roce 2008:

„Občas slýchám, že je těžké mít kapelu dvou leaderů, ale tohle je ten případ, kdy ji vedeme skutečně společně – shodneme se na repertoáru a vzájemně se doplňujeme. Nikdy jsem se v té situaci necítil špatně, naopak mám pocit, že po jeho boku hraji lépe,“ říká Douglas.

Wynton Marsalis před brněnským koncertem: Swing, blues a improvizace jsou základem jazzu

Wynton Marsalis

Uznávaný americký trumpetista, skladatel a obhájce americké kultury, Wynton Marsalis, má na svém kontě devět ocenění Grammy a několik desítek alb. Tvorbou v oblasti jazzu a klasické hudby se řadí mezi nejuznávanější hudebníky a skladatele planety. Wynton Marsalis se do Česka rád vrací, tentokrát otevře se svým Jazz at Lincoln Center Orchestra (JLCO) ve čtvrtek 1. února další ročník festivalu JazzFestBrno. Čtěte rozhovor, který při této příležitosti poskytl ČRo Jazz.

Douglas zcela přestavěl také svůj tak populární akustický kvintet (nyní John Irabagon, Matt Mitchell, Linda Oh, Rudy Royston) a představil jej jak na své historicky první vokální desce Be Still, tak v blízké době i na novém instrumentálním albu. Role zpěvačky na velice osobním snímku Be Still se zhostila Aoife O’Donovan, která je známá spíše z bluegrassového světa.

V čem se liší Douglasova role v kapele, když doprovází zpěvačku? „Je to jiné, protože musím najít jiný způsob vyjádření melodie. V jazzu hraji většinou melodii sám nebo unisono se saxofonem, ale tady to znamenalo velmi odlišný přístup k aranžování.“

„Nicméně od přirozenosti rád spolupracuji s druhými, rád vstupuji do skupin ostatních lidí, jako jsou Joe Lovano nebo John Zorn. Podobné je to i s Aoife, protože s melodií a harmonií pracuje srovnatelným způsobem,“ míní Douglas.

Deska Be Still je Douglasovou vzpomínkou na jeho předloni zesnulou matku. Tomu odpovídá i jisté zklidnění výraziva. Podívejte se na klip:

Kromě výše uvedených projektů v interview dojde řeč i na širší spektrum úvah tohoto významného jazzového umělce – důležitost elementární znalosti jazzových standardů (jako společného jazyka improvizujících hudebníků), význam současného kvarteta Waynea Shortera či výzvy hudebního vzdělávání v éře Youtube a touhy mít zaznamenaný každý okamžik svého života.

Rozhovor s Davem Douglasem vedl Petr Vidomus. V pořadu zazní ukázky z alb Be Still, Moonshine, Freak In a Meaning and Mystery. Přepis rozhovoru si můžete přečíst v lednovém čísle časopisu Harmonie.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio