„Tichý bubeník“ Martin Novák v Jazzotéce

Bubeník Martin Novák rytmicky jistí Davida Dorůžku i Lenku Dusilovou, prošel sestavami Jana Kořínka nebo Yvonne Sanchez. Jak se dobral ke svému širokému záběru a pověstné empatii? Dozvíte se „mezi řádky“ květnové Jazzotéky.

Hned v úvodu se Martin vyjádří ke kladně míněné charakteristice z pera recenzentů „tichý bubeník“, popisující jeho - u „bicmanů“ vzácnou - schopnost citlivě ubrat: „Nevím, jestli mám být rád, nebo ne. Spíš asi jo. Ale v posledních letech se stává, že potřebuji hrát hodně nahlas, a nejde mi to. Závidím pak bubeníkům, pro které je hlasitá hra přirozená.“

Ale Martin Novák nemusí být skromný. Svoji všestrannost dávno dokázal. Jeho úvodní vizitka, nahrávka s kvintetem Jaromíra Honzáka z alba Hard To Understand, ovšem vypíchne právě pověstnou hráčskou citlivost.

Během následujícího povídání dojde na výčet Martinových současných působišť a dotaz, které z nich je vlastně tím hlavním. „To je těžko říci, všechny projekty, ve kterých se vyskytuji, jsou pro mě srdeční záležitost. Nedělím je na hlavní a vedlejší. Kvintet Jaromíra Honzáka se od těch ostatních odlišuje asi jenom žánrem, v současnosti je to pro mě vlastně jediné spojení se světem jazzu.

Všechny ostatní kapely už jsou trochu jinde. Z jazzu jsem chtě nechtě trochu vystoupil. Kapela, se kterou v současnosti strávím nejvíce času a odehraji nejvíc koncertů, je asi Druhá tráva s Robertem Křesťanem.“

Jako další zásadní interprety, se kterými spolupracuje, uvede bubeník „nejlepší neznámou kapelu v Čechách“ Lanugo, slovenskou zpěvačku Janu Kirschner a Lenku Dusilovou, „která teď má teď trochu pauzu, hraje hlavně sama, ale kapela se určitě zase obnoví.“

Osudová Joni Mitchell

Jako první nahrávku, která ho zásadně ovlivnila, vybral host skladbu The Source z alba Flow (2005) trumpetisty Terence Blancharda: „Kolem let 2004 a 2005, když jsme dávali dohromady s Mírou Hloucalem a Petrem Kalfusem kapelu Infinite Quintet, byl Terence velký vzor Míry Hloucala. Právě Míra mi tehdy tuhle desku dal a já si ji strašně zamiloval. Skladbu The Source napsal Kendrick Scott, což je bubeník, který na desce hraje. Nahrávku produkoval Herbie Hancock, v téhle písni má krásné sólo a je krásné poslouchat právě komunikaci mezi bubeníkem a pianistou.“

bubeník Martin Novák

Následující nahrávka by mohla ozřejmit i jeden z důvodů častého hraní Martina Nováka s písničkářkami: „Nedávno dávali v televizi dokument o životě basisty Jaca Pastoria... tuhle písničku nahrál s Joni Mitchell, jde o titulní píseň z alba Hejira. Vznikla krátce poté, co se Joni Mitchell s Jacem Pastoriem potkala a úplně ji uchvátil jeho přístup k baskytaře. Tady Pastorius nahrál čtyři vrstvy baskytary a působí to naprosto kompaktně, nemáte pocit, že by něco bylo navíc.“

Host také vypráví, jak objevil hudbu Joni Mitchell a co pro něj znamená. Povídání a vybírání zajímavé muziky pochopitelně pokračuje, ale nechejte se dalšími hudebními láskami Martina Nováka také trochu překvapit. Kompletní pořad můžete vyslechnout buď v premiéře 15. května od 14:00 hodin, nebo kdykoliv později ze záznamu.

autoři: Martin Brunner St. , Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Související

  • David Dorůžka Trio – Autumn Tales

    Jako leader český kytarista rozhodně netrpí „nadprodukcí“. O to víc potěší výtečná triová nahrávka Autumn Tales, kterou volíme Albem týdne.