Jazz Test: Nový Christian Scott je rozvláčný a bez výraznějších témat
Originální zvuk prostě někdy nestačí. Trumpetista Christian Scott se snaží probudit novou posluchačskou zkušenost, ale novinka Ancestrall Recall neoplývá výraznějšími tématy. Sledujte další díl Jazz Testu!
Poslední dobou je Christian Scott mimořádně produktivní. Rok 2017 přinesl hned tři nová alba, která spadají pod takzvanou Centennial Trilogy. Poslední část tohoto triptychu, deska The Emancipation Procrastination, si vysloužila i nominaci na cenu Grammy.
Scott ve své tvorbě vždy více či méně vycházel z afrických hudebních kořenů, které evidentně velmi dobře zná. Na desce Ancestrall Recall na nich staví doposud nejvíce, základ téměř každého tracku tvoří členitý rytmický doprovod nejrůznějších perkusivních nástrojů.
Nad těmito rytmickými strukturami slyšíme elektronické zvukové plochy, efekty, hlasy a samozřejmě i improvizace trubky Christiana Scotta. Vedle něj se na albu představí například i vokalista Saul Williams, saxofonista Logan Richardson či flétnistka Elena Pinderhughes. Celkově se na desce podílelo 14 muzikantů. Výsledný mix všech těchto nástrojů, zvuků a efektů ale bohužel občas působí trochu nesourodě až chaoticky.
Autorem všech kompozic je Christian Scott, který se ve svých dosavadních projektech prokázal jako mimořádně nadaný skladatel. Jak sám uvádí, na albu chtěl zbořit mýty o nadřazenosti melodie a harmonie nad rytmickou složkou. Skladby jsou proto poměrně jednoduché, a tudíž bohužel i poněkud nevýrazné. Působí jako rozvláčný podklad pro improvizaci. Jen těžko si lze některou z nich zapamatovat a vypíchnout tak nějaký výraznější bod, vrchol alba. Hodinový repertoár působí spíše jako ambientní podkres.
Christian Scott – Ruler Rebel
První díl zamýšlené trilogie trumpetisty Christiana Scotta zní nanejvýš slibně. Čtěte recenzi alba, v němž se fúze jazzu a hip-hopu mísí s mnoha politickými odkazy.
Scott si na desce vytyčil poměrně ambiciózní cíl. Chtěl organicky propojit nejrůznější hudební vlivy a vytvořit novou posluchačskou zkušenost oproštěnou o žánrová dělení. Je třeba uznat, že se jedná o bezesporu originální počin, kterým vyčnívá nad svými současníky. Pro mě osobně je ale výsledek zklamáním. Album je zvukově dosti nesourodé, jednotlivé kompozice splývají a je těžké se něčeho chytit.
Pokud patříte mezi milovníky ambientní hudby postavené na zvukových plochách, efektech a jednoduchých melodiích, pak vás Ancestral Recall nezklame. Jestliže se zabýváte studiem nejrůznějších afrických rytmů, potom vás nahrávka zaujme. Já osobně se raději vrátím ke Scottově starší tvorbě a s chutí si, snad už posté, poslechnu třeba skvělý živák z cyklu NPR Tiny Desk Concerts.
Poslechněte si ukázku z alba:
Jazz Test č. 28
Christian Scott – Ancestrall Recall
Christian Scott aTunde Adjuah – trubka, perkuse, syntezátory
Saul Williams – zpěv
Elena Pinderhughes – flétna
Logan Richardson – altsaxofon
Weedie Braimah – perkuse, zpěv
Corey Fonville – bicí, SPDSX, Pan African Kit
Lawrence Fields – piano
Kris Funn – basa
Devan Mayfield, Chris Turner, Mike Larry Draw – zpěv
Themba Mkhatshwa, Amadou Kouyate, Munir Zakee Richard – perkuse
Související
-
Jazz Test: Julian Lage a jeho lék na syndrom vyhoření
Recept proti syndromu vyhoření hledá na novém albu kytarista Julian Lage. Není ale deska Love Hurts až příliš uhlazená? Odpověď hledáme v dalším díle Jazz Testu!
-
Branford Marsalis s kvartetem ve skvělé formě
Saxofonista Branford Marsalis vydal své nové kvartetní album jen krátce před zastávkou na JazzFestuBrno. Jaké je?
-
Katchého nové album The Scope jazzu příliš nepřeje
Nová bubeníkova deska trpí roztříštěností, kterou lze těžko vydávat za pestrou dramaturgii, píše v recenzi pro ČRo Jazz Pavel Víšek. Čtěte podrobnosti o desce The Scope!
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.