Jazz Test: Julian Lage a jeho lék na syndrom vyhoření
Recept proti syndromu vyhoření hledá na novém albu kytarista Julian Lage. Není ale deska Love Hurts až příliš uhlazená? Odpověď hledá Tomáš S. Polívka v dalším díle Jazz Testu!
Julian Lage se kdysi proslavil jako zázračné dítě. Vznikl o něm dokonce dokumentární film Jules at Eight. Krátce poté si ho pozval na pódium i Carlos Santana. Dech ovšem neztratil ani v dospělosti. O vytříbenosti svojí hry přesvědčil třeba po boku Garyho Burtona. Na jedné z jeho profilových desek ho doprovodil také Fred Hrech. Dokáže přitom přesvědčivě střídat role umírněného experimentátora, kterého do svých projektů zve i hyperaktivní John Zorn, i polohy vyloženě konzervativní.
„Album Love Hurts patří do té části tvorby Juliana Lage, kterou bychom mohli spíše než jako jazz označit termínem easy listening. Ovšem bez hanlivých asociací, které tahle škatulka obvykle vyvolává,“ míní autor recenze.
Jindy plodný autor Lage tentokrát klade důraz na coververze. A k přepracování si vybral mimo jiné i vyložené nostalgické slaďáky, ovšem slaďáky hodně kvalitní, prověřené časem. Desce dala jméno píseň Love Hurts, původně z repertoáru Everly Brothers, kterou po nich nazpíval doslova kde kdo od rockových Nazareth po popovou zpěvačku Cher. Stejného rodu je i srdceryvná balada Crying, původně od Roye Orbisona.
Čtěte takéJulian Lage: Překročit stín zázračného dítěte
Ne, že by vyloženě rezignoval na náročnější momenty. Výborně a s přesahem k troše experimentování s formou – nepřesně popsáno – někde mezi bopem a rockovým tahem, si upravil třeba motiv Keithe Jarretta ze skladby The Windup. Nicméně celková atmosféra desky by se dala popsat jako uklidňující, konejšivá.
Zdá se jasné, na co chtěl Lage tentokrát vsadit. V přehledných melodiích ukazuje v plné kráse barevnost svojí hry, zpěvnost kytarového tónu. To vše zvláště vynikne díky úsporné sestavě power tria. I notoricky známý standard dokáží Lage a spol. podat s ohromným citem a vkusně, což je největší klad alba.
Někomu by se ovšem mohlo zastesknout po alespoň trochu ostřejším soundu. Tedy po krátkých momentech atypičností a vzruchů, které příjemně „bourají“ jinak taktéž vytříbeně melodické kompozice předchozího alba Modern Lore.
Ohořelé zápalky zobrazené na obalu alba mají humorně symbolizovat Lageovu obavu z vyhoření. Z obav pod vyčerpávajícím tlakem velkých očekávání fanoušků a kritiků. Lage ale nevyhořel ani náhodou. A pokud našel další jiskru díky lásce k nostalgickým popovým melodiím, žádný problém, zachází s nimi precizně. Ale dejte nám v diskusi sami vědět, jestli máte raději tu vkusně konzervativní, nebo spíše dravější tvář Lageovy muziky.
Pozn. Julian Lage vystoupí na koncertech v Praze (Jazz Dock, 16. 3.) a v Brně (Jazz Fest Brno, 31. 3.).
Podívejte se na klip k albu Love Hurts:
Jazz Test č. 27
Julian Lage – Love Hurts
Julian Lage – kytara
Jorge Roeder – kontrabas
Dave King – bicí
Související
-
Český rozhlas Jazz ocenil nejlepší jazzové desky roku, boduje Růžička a Barová
V anketě zvítězily novinky zpěvačky a cellistky Doroty Barové a saxofonisty Karla Růžičky. Jazzových alb však loni vyšlo méně, než v předešlých letech. Stáhněte si katalog!
-
Katchého nové album The Scope jazzu příliš nepřeje
Nová bubeníkova deska trpí roztříštěností, kterou lze těžko vydávat za pestrou dramaturgii, píše v recenzi pro ČRo Jazz Pavel Víšek. Čtěte podrobnosti o desce The Scope!
-
Alfredo Rodriguez/Pedrito Martinez: Kubánský tandem na výletě ke kořenům jazzu
Na novém albu Duologue spojil klávesista Rodríguez síly se starším kubánským krajanem, bubeníkem a perkusistou Martinezem, aby společně prozkoumali západoafrické polyrytmy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.