Jazzový skanzen? Navštívili jsme legendární klub Preservation Hall v New Orleans
Jazz a New Orleans patří k sobě bez nejmenších pochyb. Tady vše vzniklo a tady vše pokračuje dál. Je to ale opravdu tak? Je jazz pro město na březích Mississippi spíš artiklem pro turisty anebo se zde skutečně udržuje kvalitní jazzová hudba? Julie Urbišová s těmito otázkami vyrazila do legendárního hudebního klubu Preservation Hall v New Orleans. Výsledek poslouchejte v pořadu Stop Time!
Když vejdete do nenápadné budovy uprostřed neworleanského historického centra, ocitnete se v místě, kde vždy zní tradiční jazz. Bude tam tradiční kapela hrající ty nejstarší jazzové kusy. V hlavní roli trumpetista a vedle něj klarinet, trombón, basa, klavír a bicí. Všichni jsou oblečení do tmavých kalhot, mají zářivě bílé košile, někdo ještě vestu nebo sako.
Preservation Hall je nejdéle fungující jazzový klub v New Orleansu. Jeho název vypovídá o úloze, kterou už od 60. let plní: má uchovávat tradiční podobu neworleanského jazzu, říká Ashley Shabankareh z nadace Preservation Hall. Co dělá toto místo tak zajímavým, je kromě hudby i jeho podoba. Na adrese ulice St. Peter Street, číslo popisné 726, se za posledních 60 let téměř nic nezměnilo.
Nekoupíte pivo ani vodu
„Ta budova byla postavena v roce 1817, byl to původně obyčejný dům a dodnes tak i vypadá. Není to typický klub. To, kde hraje kapela, jak to uvnitř i venku na dvoře vypadá, je pořád stejné jako v minulosti. U nás si nekoupíte pivo ani vodu. Nechceme prodávat alkohol nejen kvůli tomu, že sem často chodí i děti, ale i kvůli tomu, že se podle nás bez drinku v ruce zkrátka lidé dokáží víc soustředit na hudbu samotnou, a to přesně chceme,“ vysvětluje zástupce nadace.
Než se v tmavé malé hale začal hrát jazz, fungoval prostor jako galerie. Dodnes zdi zdobí portréty muzikantů, pokračuje Ashley: „Jejich autorem je malíř Noel Rockmore, jsou to portréty muzikantů, kteří v Preservation Hall hráli v letech 61-63. Reprezentují všechny, kteří v té době šířili neworleanský jazz. Je to úžasná památka a musím říct, že vypadají úplně přesně jako na fotografiích.“
V Preservation Hall jsem jako posluchačka byla mnohokrát. V New Orleansu žiji víc než 10 let a každou českou návštěvu posílám za nejlepším hudebním zážitkem právě tam. Dnes se sem ale vydávám poprvé jako novinářka s mikrofonem v ruce. Běžně je totiž Preservation Hall místem, kde platí přísný zákaz jakéhokoliv natáčení i fotografování. A poruší-li někdo tento zákaz a někdo z kapely si toho všimne, je tento hráč schopný koncert v minutě přerušit a hříšníka napomenout.
Se svým mikrofonem tedy vstupuji do klubu v pondělí dopoledne. Poněkud nezvyklá doba. Ale má svůj význam ‒ hala je už naplněná k prasknutí a dnešními hosty nejsou turisté, ale středoškoláci z Minneapolisu.
V klubu si s tradiční kapelou zahrály i hvězdy jako je Lenny Kravitz a Mos Def:
Publikum je složené ze středoškoláků, a navíc všichni jsou to muzikanti, členové jak středoškolského bandu, tak i dalších menších kapel. Na dřevěných lavicích sedí jak přibytí a interakce s kapelou jen jiskří. Kapela Preservation Hall All Stars se postupně věnuje všem nástrojům a skvěle vysvětluje, jak hraní v jazzovém uskupení funguje. „Tak kde mám trumpetisty? Co je váš job?“ zní hlas z kapely. „Být lídrem!“ zní odpověď z první řady a klub vzápětí burácí smíchem.
Jazz pro děti i školáky
Nadace Preservation Hall se stále více zaměřuje na předávání informací o městě jazzu a pořádání školních výletů věnuje spoustu energie. „Pro školáky a studenty z New Orleansu jsou tyto přednášky a koncerty v jednom zdarma a kapela se dokáže přizpůsobit jak teenagerům, tak například prvňáčkům nebo dokonce předškolákům,“ vysvětluje svou práci v rozhovoru pro Český rozhlas Jazz Ashley Shabankareh.
Trumpetista Kevin Louis si čas strávený se studenty vyloženě užívá: „Má to mnohem větší smysl než jen hrát večer co večer opilým turistům. Je to něco velmi cenného, co se snažíme předat dál, vystavujeme děti naší kultuře. Máme radost, když si z toho něco odnesou domů. Bylo by úžasné, kdyby někdo z nich jazzu podlehl, i kdyby se stal třeba moderátorem v rádiu a hrál naši hudbu. Potřebujeme to, aby neworleanský jazz přežil.“
Kevin hraje i se slavnou Preservation Hall Jazz Band a jako učitel je jedním z nejviditelnějších na neworleanské scéně. Deset letech života strávil v New Yorku a po hurikánu Katrina se vrátil zpět domů. Dal si za cíl věnovat se vzdělávání mladých.
Nově nadace nabízí taky odpolední představení s povídáním o historii i pro veřejnost, a to každý pátek a sobotu odpoledne.
Související
-
Za jazzem do Kodaně: říjnovým Stop Timem provází Luboš Soukup
Poslechněte si reportáž z dánských jazzových klubů v pořadu Stop Time!
-
Stop Time: Čeští jazzmeni hledají inspiraci v New Orleans
V červencovém díle reportážního pořadu Stop Time jsme se vydali do samé kolébky jazzu, do New Orleans na festival do Francouzské čtvrti.
-
Rhythm Changes nabourává zažitá jazzová klišé. Reportáž z největší evropské jazzové konference
V pořadu Stop Time jsme se tentokrát vypravili na samý jih Rakouska, do Grazu, kde se v polovině dubna konala jazzová konference Rhythm Changes.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.