Michal Nejtek v Rozhovoru měsíce: Vyrostl jsem na Pražském výběru a Jarrettovi

Michal Nejtek

Nedělá mu problém spolupráce s rockery, ale na nové desce se vyznává k lásce k pianovému triu.

S pianistou a skladatelem Michalem Nejtkem jsme se v Rozhovoru setkali už dvakrát. V roce 2014 nám nabídl průřez svou autorskou a aranžérskou tvorbou od spolupráce s orchestrem Berg přes jazzové soubory až po orchestrální úpravy skladeb The Plastic People of the Universe.

V roce 2016 navštívil studio Českého rozhlasu společně s Lubošem Malinou, aby představili první nahrávku nového akustického tria (spolu s Tomášem Liškou), nazvanou Fragile Bliss. Impulsem k třetímu velkému rozhovoru s Michalem Nejtkem bylo nové album 8 for 3 and 4, nahrávka pro klavírní jazzové trio s Tomášem Liškou (kontrabas) a Martinem Novákem (bicí), které v některých skladbách doplnil kytarista Jiří Šimek.

Na začátku rozhovoru se Michal Nejtek (1977) vrací do minulosti. Vypráví, jak byl jako malý odkojen Pražským výběrem a teprve v patnácti letech začal jednak poslouchat vážnou hudbu a současně jezdit na jazzové dílny do Frýdlantu.

03504433.jpeg

„Začal jsem také chodit na hodiny jazzového klavíru ke Standovi Máchovi,“ pokračuje, „a on mě zásoboval úžasným množstvím nahrávek a informací. Nejvíc jsme poslouchali klavírní tria. Začali jsme Keithem Jarrettem a pak jsme postupovali dál do historie. Od toho roku 1992 pro mne bylo klavírní trio nedostižným symbolem takového jazzu, jaký bych chtěl sám dělat.“

„Po dvaceti pěti letech se mi splnil sen, že jsem desku v triu mohl nahrát. Nicméně hudba se změnila spolu se mnou, já jsem prošel určitým vývojem a myslím, že to všechno se na nahrávce odráží. Není to jazz, jak jsem si jej představoval tenkrát, ale jazz přefiltrovaný těmi pětadvaceti lety.“

Klavírní trio je v jazzu důležitá disciplína. Navíc piano jako nástroj má řadu možností a Michal Nejtek je hráč i autor se zkušenostmi z mnoha žánrů. Jaký je tedy jeho styl hry v triu?

Michal Nejtek – 8 for 3 and 4

„Musím hrát to, co vychází ze mě a snažím se objevovat nějaký svůj nový jazyk. Na prvním místě je melodické hraní, důležitá je kontinuita toku improvizace, což mám od zmíněného Jarretta až dodnes na paměti. Nicméně snažím se nehrát floskule, nepoužívat vyšlapané cestičky, ale pokouším se vymyslet něco svého. Pokud možno tedy hraji melodicky a co nejvíc ze sebe,“ vysvětluje.

Rozhovor měsíce: Žánroví chameleoni Michal Nejtek a Luboš Malina

Luboš Malina, Michal Nejtek

Banjista a hráč na dechové nástroje Luboš Malina a kontrabasista Tomáš Liška spolu působí ve skupině Druhá tráva. Nyní však spojili své síly s pianistou Michalem Nejtkem a natočili album na pomezí jazzu, world music, nové akustické hudby a dalších žánrů. O CD Fragile Bliss hovoříme s Lubošem Malinou a Michalem Nejtkem - poslouchejte Rozhovor měsíce na ČRo Jazz 5. února ve 14:00 (repr. 22:00).

Vedle čtyř hudebníků se na novém albu podílel Alexej Charvát – jako producent, mistr zvuku (měl na starosti mix a mastering) a vydavatel. Nejtek spolupráci hodnotí slovy: „Aleš je fantastický v tom, že je sám vynikající muzikant. Ti, kdo pro něj nahrávají, mají jeho plnou důvěru. Nechává volnou ruku, nezasahoval mi do ničeho.“

„Protože desku míchal, modeloval zvuk podle své ideální představy klavírního tria a k tomu měl k dispozici spoustu referenčních desek. Ale pokud jsem někde zasáhl, můj názor respektoval. Aleš respektuje muzikanta a jeho názor, někde poradí, ale sám se nechá inspirovat a změní svůj názor, je-li to třeba. Je to ideální producent.“

Zatímco album 8 for 3 and 4 je celé akustické, se skupinou NTS se Michal Nejtek už řadu let věnuje elektrické tvorbě na pomezí avantgardního jazzu a rocku. Loňské album tohoto tria Zapporn0 nevyšlo na CD, ale elektronicky a na vinylu. Právě o vinylových deskách Nejtek hovoří v další části rozhovoru:

Rozhovor měsíce: Fascinující příběhy Michala Nejtka

Pianista a skladatel Michal Nejtek

Postihnout v jednom hodinovém rozhovoru vše, čeho se v hudební oblasti dotkl Michal Nejtek (1977), je téměř nemožné. Jeho záběr sahá od spolupráce s orchestrem Berg přes jazzové skupiny Limbo a Face of the Bass až po kapelu Davida Kollera nebo aranžování klasických děl Plastic People of the Universe. Nejtek bude hostem Rozhovoru měsíce v pátek 6. června od 14:00.

„V NTS jsme všichni staromilci a vinyl je pro nás artefakt. I když se pořád málo prodává, stojí nám za to do něj investovat čas, energii a peníze. Myslím, že čistě digitální formát není úplně šťastný, alespoň pro mou generaci. Nepamatuji si, kdy jsem si nějakou desku poslechl v digitálu celou.“

„Rád se vracím k soustředěnému poslechu a z tohoto hlediska mi pořád přijde vinyl jako nejlepší. Musíte vynaložit určitou námahu pro to, abyste vstal, vyndal desku z papíru, dal na gramofon. A těžko budete v polovině přeskakovat nějaký track. U mp3 je pořád tendence přeskakovat a poslouchat po kouskách.“

Nové akustické trio (respektive kvarteto) vzniklo jako studiový projekt a kromě březnového křtu se zatím konkrétní koncerty neplánují, a to především kvůli vytíženosti jednotlivých hráčů. U NTS je situace jiná. Toto trio také funguje spíše studiově, ale především proto, že jeho hudba je technicky i hudebně komplikovaná.

Na čem dělá... Michal Nejtek

03504433.jpeg

Ačkoli je Michal Nejtek aktivní zejména jako autor hudby, vyjdou v nadcházejících měsících hned tři alba, na která přispěl jako klavírista. Pohybuje se stejně obratně ve světě soudobé vážné hudby, jazzu i nejrůznějších fúzí, a tak má před sebou psaní skladeb pro Orchestr Berg, ale třeba i pro nové album tria NTS, pokud vše dobře dopadne.

„Koncertujeme minimálně. Po stránce technické a zvukové bychom potřebovali spíše rockový klub a po stránce hudební spíše klub jazzový. A takových prostor na pomezí žánrů moc není,“ vysvětluje Nejtek s tím, že letos NTS opět budou nahrávat ve studiu a po komponované desce Zapporn0 se zřejmě vrátí k volné improvizaci, s níž v této sestavě začínali.

Křest alba 8 for 3 and 4 se koná 11. března v pražském Jazz Docku. V dalších měsících se pianista a skladatel Michal Nejtek chce věnovat především tomu, co jej v posledních letech těší nejvíc, a sice psaní vlastní hudby.

Nedávno odevzdal svou novou orchestrální skladbu, kterou přednese v premiéře v květnu během Pražského jara Varšavská filharmonie. Pracuje také na aranžmá společného projektu skupiny The Tiger Lillies a Jihočeské filharmonie, který se má nahrávat v červnu.

Rozhovor vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní tři skladby z nového autorského alba Michala Nejtka 8 for 3 and 4.