Rasťo Uhrík v poslechovém testu: YouTubeovou generaci neodsuzuji
Jakub Doležal testoval hudební znalosti původem prešovského basisty a kontrabasisty známého mj. z kapel Vertigo nebo Lanugo.
„Tak to jsem přesně věděl, že se stane,“ byla první bezprostřední reakce našeho hosta, když si ještě myslel, že nepozná hlavního interpreta první „soutěžní“ otázky. Hostem byl basista Rastislav Uhrík a Paula Chamberse poznal záhy – podle doprovodné linky, ještě před začátkem basového sóla.
Za jazzmana se Rastislav, dle vlastních slov, nepovažuje, ale hraní s jazzovými kapelami ho baví: „Snažím se na ten způsob hraní nastavit a splnit úlohu basisty – doprovodit ostatní.“
Uhrík pochází z Prešova, do Prahy jej přivedla Konzervatoř (a později VOŠ) Jaroslava Ježka, kde studoval kontrabas u Jaromíra Honzáka. V roce 2002 spoluzaložil kapelu Vertigo – a s tou hrává dodnes. „Těch patnáct let společného života jsem si vlastně uvědomil, až když bylo po výročním koncertě v Arše.“
Jeho muzikantský život rozhodně není jednotvárný – hrává také s Janou Kirschner, Ondřejem Rumlem, Xavierem Baumaxou a je členem vynikajícího Lanuga.
Rozhovor měsíce: Jazzový matador Jaromír Honzák o inspiraci středověkou hudbou
Basista a skladatel Jaromír Honzák vyzkoušel během své dráhy různé sestavy a různé kompoziční postupy. Na novém albu Early Music se však v některých skladbách poprvé cíleně inspiruje středověkou hudbou. Kromě toho však na ně zařadil také úpravu jedné písně Oldřicha Janoty. O staré hudbě i o úpravách folkových či popových písní jsme s klíčovou postavou české jazzové scény hovořili v Rozhovoru měsíce.
Ukázku z desky Andreje Šebana poznal po pěti taktech předehry: „Andreje Šebana jsem hodně poslouchával. Měl jsem moc rád Ash Band, projekty Juraje Buriana, starší desky Richarda Müllera (Neuč vtáka lietať a Nočnú optiku)… A tahle písnička je o Dežovi Ursínym, který je pro mě hodně zásadní.“
Koho ze současné české či slovenské hudební scény má Rasťo rád? „Pořád tvrdím, že nejlepší česká kapela jsou Buty a za tím si stojím!… V poslední době mě zaujali Korben Dallas, to je taky dobrá muzika.“
U následující hádanky stačily Rasťovi necelé tři takty: „Dave Holland. Hrozně dlouho jsem tuhle desku neslyšel, ale poslouchal jsem ji velmi často.“ To nás samozřejmě navedlo k dotazu na Rastislavovy oblíbené kontrabasisty:
„Dave Holland je geniální. A hodně zásadní je pro mě Charlie Haden. A pak samozřejmě Marc Johnson, Larry Grenadier, Scott LaFaro, Charles Mingus – nicméně Charlie Haden mě ovlivnil zdaleka nejvíc, svým přístupem. Je hodně osobitý… prostě hraje jinak. Zavěsí tón a je jasné, že je to on.“
A kromě basistů? „Líbí se mi skandinávská jazzová scéna, např. Bobo Stenson. Jednu dobu jsem sledoval vydavatelství ECM, u nich vyšla spousta krásné muziky, těžko z toho vypíchnout jedno jméno nebo desku…“
Rozhovor měsíce: Josef Fečo & Young Gypsy Generation
Basistu Josefa Feča známe jako výborného sidemana z řady jazzových kapel. Vedle kontrabasu a baskytary hraje také na cimbál. Věnuje se také popu a soulu a vedle toho, že si v poslední době zahrál s několika špičkovými světovými bubeníky, nezapomíná ani na začínající hráče. Své nové album nazval Josef Fečo & Young Gypsy Generation a přizval si na něj tři mladé pianisty.
Skladbu Victora Wootena se hostu rozpoznat nepodařilo: „Tenhle styl já vlastně vůbec neposlouchám. Hrozně obdivuju, co ti lidi dokážou zahrát. Na koncertě bych si to určitě užil, je to hrozně energická muzika. Ale že bych si to doma pouštěl nebo stahoval do not, to ne. Nejsem to já.“
Protože Rasťo vzápětí úspěšně identifikoval nahrávku britského zpěváka Bruce Dickinsona, bylo nasnadě zeptat se, jaká byla jeho cesta od posluchače heavy metalu ke kontrabasistovi jazzových kapel:
„Cesta to byla dlouhá a trnitá,“ směje se. „Myslím, že když se člověk nezasekne na určitém bodě a je otevřený, potká lidi, kteří ho někam posunou. To byl můj případ, ještě v Prešově jsem potkal Mateje Benka a ten mi dával jazzové nahrávky. Pak jsem přišel do Prahy, potkal jsem správné lidi – a najednou za půl roku vzniklo Vertigo.“
Rastislav Uhrík se po dokončení studií na Katovické hudební akademii a na pražské HAMU stal pedagogem kontrabasu. Dříve působil i na JAMU, nicméně momentálně už do Brna nedojíždí a vyučuje na jazzové VOŠ Jaroslava Ježka. Při skladbě Granada z desky Vine od Chrise Cheeka (opět správně určené po několika vteřinách) se naše diskuze stočila na možný generační rozdíl mezi Rasťou a jeho studenty:
„Já ten rozdíl opravdu vnímám. Přeci jen je poznat youtubeová generace – studenti znají nahrávky, ale např. neznají desky, připadá mi to trochu zrychlené. Já si třeba rád listuju bookletem, člověk se leccos dozví. Ale samozřejmě nechci nikomu křivdit.“
Jakou hudbu Rasťovi studenti poslouchají? „Často to jsou hodně šílené groovy, super zahrané věci – hodně efektní. Ale já to neodsuzuju – je prostě jiná doba.“
Už jen kvůli Rastislavovu typickému humoru si vás dovolujeme pozvat k poslechu – a příští měsíc nás čeká opravdu speciální host. Těšte se s námi!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.