Rozhovor měsíce: Management jazzových umělců po česku
Do červnového Rozhovoru měsíce jsme si pozvali dvě manažerky (nejen) jazzových hudebníků. Petra Burthey spolupracuje se skupinou Clarinet Factory a s Beatou Hlavenkovou, Dominika Janigová domlouvá přes oceán české aktivity Ondřeje Pivce.
Obě mladé dámy se své práci začaly věnovat víceméně náhodou. Petra Burthey byla původně „obyčejnou fanynkou“ projektu Eternal Seekers, ve kterém se sešli Clarinet Factory, Lenka Dusilová a Beata Hlavenková. Když později sháněla pro jednu akci akustickou kapelu, oslovila právě Clarinet Factory.
„Domluvili jsme se a v zákulisí jsme si pak dlouho povídali. A tak začala moje spolupráce s nimi,“ líčí. Dominika Janigová a Ondřej Pivec byli spolužáci z gymnázia. Dominika občas chodila na Ondřejovy koncerty a jednou se mu zmínila, že momentálně nemá pořádnou práci. Když se o několik měsíců později Pivec ocitl bez manažerky, nabídl spolužačce spolupráci.
Podívejte se na část rozhovoru:
Na otázku, zda se jinak spolupracuje s kapelou a jinak se sólistkou, odpovídá Petra Burthey: „Rozdíl je to podstatný. V případě kapely musíte koordinovat více lidí a jejich časové plány. Členové Clarinet Factory jsou umělci se závazky ve velkých orchestrech, volný termín se hledá složitě.“
Ještě větší rozdíl je však pro Petru v tom, že Clarinet Factory jsou samí muži a s těmi se jí obecně dobře spolupracuje („Souhlas!“ ozývá se Dominika Janigová od druhého mikrofonu.)
„Beata je hrozný pracant, je náročná na sebe i na své okolí. Máme se rády, lidsky jsme si blízké, ale někdy si jako dvě ženy nerozumíme. Já například něco řeknu a ona to pochopí úplně jinak,“ vysvětluje manažerka s tím, že jednodušší je pochopitelně s Beatou Hlavenkovou coby sólistkou domlouvání konkrétních termínů.
Rozhovor měsíce: Vydávání jazzu v Česku
Jak se žije jazzovým vydavatelům v tak malé zemi jako je Česko? Na toto téma jsme se zaměřili v dalším Rozhovoru měsíce na Euro Jazzu. Hosty pořadu (premiéra v pátek 6.4. ve 14:00 na Euro Jazzu) budou tentokrát zástupci dvou hlavních českých jazzových vydavatelství – Jan Hála (Arta Records) a Petr Ostrouchov (Animal Music)
Pro Dominiku Janigovou nastala obrovská změna s odchodem Ondřeje Pivce za oceán. Postupně jeho českých aktivit ubývalo, ale Dominiku nikdy nenapadlo, že by se o bývalého spolužáka úplně přestala starat: „Přála jsem mu, aby se uchytil tam, kde chce nejvíc. A teď to vypadá, že začne opět jezdit víc sem do Česka. Nemáme tedy žádnou krizi.“
Beata Hlavenková má v současné době více hudebních projektů a podle toho její manažerka oslovuje pořadatele.
„Program Theodoros je komorní. V tomto případě se tedy snažím hledat menší a komornější místa. Naopak Scintilla je obrovský projekt se spoustou hostů, ale ten teprve budeme nabízet. Ještě nemám ani technický rider, je to teprve v plenkách. Rádi bychom ale tento program nabízeli na větší festivaly, protože si to zaslouží.“
„Kromě toho Beata začíná s třetím projektem, ve kterém by měla více zpívat. Bude to žánrově ještě trochu jinde,“ vypočítává Burthey a dodává: „Beata je pro mne pořád trochu neuchopitelná. Když mám pocit, že mám cestičky prošlapané, udělá krok stranou.“
Obě dámy spravují svým svěřencům také facebookové stránky, a tak o nich udržují povědomí. Dominika v současné době připravuje a domlouvá rozhovory českých novinářů s Ondřejem Pivcem, připravuje různé propagační texty, ale nestará se o Pivcovy aktivity ve Spojených státech.
Jak se žije českým big bandům? Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek v Rozhovoru měsíce
Tématem červencového Rozhovoru měsíce na ČRo Jazz bude zdánlivě jednoduchá otázka: Jak v Česku vést, resp. udržet při životě jazzový bigband? Odpovídat na ni budou dva jazzoví dirigenti a aranžéři, Štěpánka Balcarová a Kryštof Marek. Rozhovor měsíce vysíláme v pátek 3. července od 14:00 na ČRo Jazz.
Petra spolupracuje vedle Clarinet Factory a Beaty Hlavenkové také se skupinou Tata Bojs. V jejím případě sleduje odlišný model chování fanoušků na Facebooku: „Popoví fanoušci na Facebooku více komunikují. Asi na sociálních sítích více žijí.“
V závěru rozhovoru obě manažerky prozrazují svá aktuální přání ve vztahu ke svým svěřencům. Dominika Janigová – v souvislosti s aktuální spoluprací Ondřeje Pivce s Gregorym Porterem – si přeje, aby spolu oba interpreti přijeli do Česka a nejlépe tak, že Porter by byl Ondřejovým hostem. Z dalších konkrétních plánů pak zmiňuje snahu uspořádat Ondřejovi v Česku vystoupení s gospelovým sborem.
V souvislosti s Clarinet Factory mluví Petra Burthey o chystané nové desce a zmiňuje skutečnost, že se skupina loni dostala na festival WOMEX (jako první český interpret po osmi letech), čímž se zvýšil zájem zahraničních pořadatelů.
A Beata Hlavenková? „Já se starám o takové umělce, kteří, ať udělají, co udělají, bude to vždycky výborné. Mohu si za nimi stát. Vím, že nabízím super kvalitu,“ zobecňuje Petra Burthey na závěr.
Rozhovor vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní skladby v podání Ondřeje Pivce, Beaty Hlavenkové a Gregoryho Portera (s Ondřejem Pivcem za klávesami).
Související
-
Jazz v Česku 2016: Úroveň stoupá, honoráře pokulhávají
Již téměř dva roky v seriálu „Na čem dělá“ přinášíme vhled do dění na české jazzové scéně. Jaké závěry lze vyvodit z pořízených devětačtyřiceti rozhovorů?
-
Jazz v Česku 2016: Chybí nám srovnání a větší otevřenost
V seriálu „Na čem dělá“ přinášíme rozhovory s českými a slovenskými jazzmany již téměř dva roky. Jaký pohled mají na společná témata naší scény?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.