Vinyl Story: Karel Růžička a „devět statečných“ v novém remasteru

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pianista a skladatel Karel Růžička

První letošní Vinyl Story nabízí průřez prvním albem Karla Růžičky, které bylo natočeno a vyšlo roku 1972 a nese název Karel Růžička + 9. Deska nedávno vyšla remasterované reedici, tuto verzi můžete slyšet v záznamu pořadu. 

Karel Růžička se v jazzovém světě proslavil jako klavírista, na konzervatoři však v letech 1955-1959 vystudoval obor bicí nástroje. Později na to vzpomínal: „Přihlásil jsem se původně na piano, ale u přijímací zkoušky jsem neuspěl. Toho, že jsem tenkrát skončil u bicích, vůbec nelituju. Jednak jsem piano po celou dobu svého studia stejně dělal jako obligátní nástroj u dobré profesorky, jednak vzhledem k tomu, že jsem chtěl dělat jazz, pro mě byly bicí strašně důležité.“

Roku 1960 Růžička nastoupil jako klavírista do orchestru divadla Semafor a zůstal tam do roku 1962, kdy musel na vojnu; v roce 1964 se zase do Semaforu vrátil. Od roku 1966 Růžička hrál v Jazzovém orchestru Československého rozhlasu. Zde se potkal s mnoha budoucími spoluhráči z malých jazzových souborů, třeba s Lacem Deczim (roku 1968 se stal členem jeho skupiny Cellula Quintet, hrál na desce Pietoso). 

Pianista a skladatel Karel Růžička

Po dočasném rozchodu Celluly nastoupil Růžička do souboru SHQ; jako pianista i autor se podílel na mimořádně významné desce Jazzové nebajky (1972). Právě v této době také vydal své první sólové album Karel Růžička + 9, obsahující repertoár, který původně připravil pro speciální vystoupení na Mezinárodním jazzovém festivalu.

Rytmiku alba tvořili basista Petr Kořínek a bubeník Josef Vejvoda, tedy Růžičkovi spoluhráči z SHQ i z pozdější Jazz Celluly, jíž byl Růžička po odchodu z SHQ (1974) až do konce sedmdesátých let opět členem (alba Oheň až požár, Laco Deczi/Jazz Cellula). 

Stabilně také hrál v duu s kytaristou Rudolfem Daškem, který na desce Karel Růžička + 9 nemohl chybět. Na album Růžička přizval i flétnistu Jiřího Válka, Zdeňka Pulce (trombon) a Miloše Petra (lesní roh) a hráče z Orchestru činohry Národního divadla (trombonista Svatopluk Košvanec, flétnista a saxofonista Jiří Stivín). Na tubu hrál Petr Fleischer.

Pianista a skladatel Karel Růžička

Publicista Stanislav Titzl na obalu uvedl: „Všechny skladby na této desce pocházejí z pera členů orchestru a mnohé z nich byly komponovány v rytmu známých tanců. Po úvodním pochodu Karla Růžičky Večer tam budem, který dává příležitost oběma flétnistům (v pořadí Jiří Stivín a Jiří Válek) jakož i bubeníkovi Josefu Vejvodovi, následuje tříčtvrteční Valčík pro Kurovského, věnovaný jednomu z věrných návštěvníků Jazzových večerů v pražském Divadle hudby.“

Po prvním Růžičkově sólovém albu následovaly další desky. S Gabrielem Jonášem a Emilem Viklickým Růžička nahrál Klávesovou konklávu (1978). Pak vznikla sólová alba Ozvěny (1979), Zahrada radosti (1981) a ještě několik dalších. Karel Růžička často účinkoval na mezinárodních hudebních festivalech, byl mnohonásobným držitelem prestižních ocenění, důležitá byla i jeho činnost pedagogická. Patřil k nejvýznamnějším osobnostem českého jazzu. 

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...