Česká jazzová sklizeň 2018 – 2. díl

28. listopad 2018

Po týdnu pokračujeme v seriálu Česká jazzová sklizeň 2018, v němž postupně shrnujeme všechny české jazzové nahrávky, které v tomto roce vyšly.

Pavel Zláma/PQ – Tyče nevyhnutelné (Championship Music)

Kvarteto PQ vzniklo na půdě jazzové katedry JAMU v Brně a vedle kapelníka Pavla Zlámala je tvoří Martin Konvička (klavír), Václav Pálka (bicí) a Juraj Valenčík (kontrabas). O albu, které vyšlo digitálně, saxofonista Zlámal řekl v Rozhovoru měsíce pro ČRo Jazz: „Záměrem bylo ponechat těm skladbám jakousi živelnost, nesnažit se z nich udělat produkt dokonalý po všech stránkách. Nevyhnutelnost pak označuje i špínu, která se tam nachází.“

Dorota Barová – Iluzja (Animal Music)

Po projektu Tugriki natočila zpěvačka a violoncellistka Dorota Barová své první skutečně sólové album. Doprovázejí ji na něm Jakub Vejnar (basa) a Miroslav Chyška (kytary) a v jedné písni hostuje Beata Hlavenková (klavír). Barová na albu předkládá své autorské skladby, často na verše svého oblíbeného básníka Krzysztofa Kamila Baczyńského nebo své polské vrstevnice Teresy Drozdy. Více v Rozhovoru měsíce.

Emil Viklický / Petr Dvorský – Ernie Adams – Humoresque (NCSML)

Koncertní album tria Emila Viklického pojmenované podle Dvořákovy Humoresky bylo natočeno v květnu 2018 v Cedar Rapids v americké Iowě, v jednom z důležitých center české komunity ve Spojených státech. Pianistu doprovázejí Petr Dvorský na kontrabas a americký bubeník Ernie Adams. Vedle titulní skladby album obsahuje Viklického autorské skladby, často vycházející z moravského folkloru, a dále například Poem Zdeňka Fibicha nebo po jedné skladbě Colea Portera a Ahmada Jamala.

Jiří Šimek – Electric Madness (Amplion Records)

Po téměř dvaceti letech na scéně vydal kytarista Jiří Šimek své první autorské album. Pohybuje se na něm na pomezí moderního elektrického jazzu, fusion a rocku, ale překvapí i prvky country hudby. Na albu, kterému dominuje elektrická kytara, dále účinkují Martin Brunner (klávesy), Dano Šoltis (bicí) a střídající se basisté Rasťo Uhrík a Jan Jakubec.

E Converso – Umělecká sebevražda – Radikální kreativita (Hevhetia)

Skupina E Converso vznikla v roce 2011 na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. Hraje výhradně vlastní tvorbu, při níž vychází jak z jazzové tradice, tak například ze současné scény New Yorku. Sestavu tvoří saxofonista Michal Wróblewski, dále Jan Pisklák, basista Vladimír Micenko a bubeník Jan Chalupa. Album Umělecká sebevražda – Radikální kreativita se skládá ze dvou částí – první byla natočena živě v brněnském klubu Alterna, druhá v Praze v Jazz Docku.

Čtěte takéVytvořit napětí a udržet ho: Rozhovor měsíce o hudebních kompilacích

Karel Vlach Orchestra – 1951–57 (Tomáš Padevět)

Dva roky po vydání kompletu nahrávek Orchestru Karla Vlacha ze 40. let vyšlo pokračování s nahrávkami pořízenými v letech 1951–57. Kolekce zachycuje orchestr v době, kdy musel působit v poloilegalitě divadelního prostředí, i v následujících letech, kdy mohl již opět naplno fungovat jako taneční orchestr na pomezí swingu a novějších proudu populární hudby. Vlachův orchestr v 50. letech mimo jiné doprovázel Rudolfa Cortése, spolupracoval s Janem Werichem, doprovázel divadelní představení a také veřejnosti představil tehdy mladé interprety Milana Chladila a Yvettu Simonovou.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Související