Česká jazzová sklizeň 2018 – 2. díl
Po týdnu pokračujeme v seriálu Česká jazzová sklizeň 2018, v němž postupně shrnujeme všechny české jazzové nahrávky, které v tomto roce vyšly.
Pavel Zláma/PQ – Tyče nevyhnutelné (Championship Music)
Kvarteto PQ vzniklo na půdě jazzové katedry JAMU v Brně a vedle kapelníka Pavla Zlámala je tvoří Martin Konvička (klavír), Václav Pálka (bicí) a Juraj Valenčík (kontrabas). O albu, které vyšlo digitálně, saxofonista Zlámal řekl v Rozhovoru měsíce pro ČRo Jazz: „Záměrem bylo ponechat těm skladbám jakousi živelnost, nesnažit se z nich udělat produkt dokonalý po všech stránkách. Nevyhnutelnost pak označuje i špínu, která se tam nachází.“
Dorota Barová – Iluzja (Animal Music)
Po projektu Tugriki natočila zpěvačka a violoncellistka Dorota Barová své první skutečně sólové album. Doprovázejí ji na něm Jakub Vejnar (basa) a Miroslav Chyška (kytary) a v jedné písni hostuje Beata Hlavenková (klavír). Barová na albu předkládá své autorské skladby, často na verše svého oblíbeného básníka Krzysztofa Kamila Baczyńského nebo své polské vrstevnice Teresy Drozdy. Více v Rozhovoru měsíce.
Emil Viklický / Petr Dvorský – Ernie Adams – Humoresque (NCSML)
Koncertní album tria Emila Viklického pojmenované podle Dvořákovy Humoresky bylo natočeno v květnu 2018 v Cedar Rapids v americké Iowě, v jednom z důležitých center české komunity ve Spojených státech. Pianistu doprovázejí Petr Dvorský na kontrabas a americký bubeník Ernie Adams. Vedle titulní skladby album obsahuje Viklického autorské skladby, často vycházející z moravského folkloru, a dále například Poem Zdeňka Fibicha nebo po jedné skladbě Colea Portera a Ahmada Jamala.
Jiří Šimek – Electric Madness (Amplion Records)
Po téměř dvaceti letech na scéně vydal kytarista Jiří Šimek své první autorské album. Pohybuje se na něm na pomezí moderního elektrického jazzu, fusion a rocku, ale překvapí i prvky country hudby. Na albu, kterému dominuje elektrická kytara, dále účinkují Martin Brunner (klávesy), Dano Šoltis (bicí) a střídající se basisté Rasťo Uhrík a Jan Jakubec.
E Converso – Umělecká sebevražda – Radikální kreativita (Hevhetia)
Skupina E Converso vznikla v roce 2011 na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. Hraje výhradně vlastní tvorbu, při níž vychází jak z jazzové tradice, tak například ze současné scény New Yorku. Sestavu tvoří saxofonista Michal Wróblewski, dále Jan Pisklák, basista Vladimír Micenko a bubeník Jan Chalupa. Album Umělecká sebevražda – Radikální kreativita se skládá ze dvou částí – první byla natočena živě v brněnském klubu Alterna, druhá v Praze v Jazz Docku.
Čtěte takéVytvořit napětí a udržet ho: Rozhovor měsíce o hudebních kompilacích
Karel Vlach Orchestra – 1951–57 (Tomáš Padevět)
Dva roky po vydání kompletu nahrávek Orchestru Karla Vlacha ze 40. let vyšlo pokračování s nahrávkami pořízenými v letech 1951–57. Kolekce zachycuje orchestr v době, kdy musel působit v poloilegalitě divadelního prostředí, i v následujících letech, kdy mohl již opět naplno fungovat jako taneční orchestr na pomezí swingu a novějších proudu populární hudby. Vlachův orchestr v 50. letech mimo jiné doprovázel Rudolfa Cortése, spolupracoval s Janem Werichem, doprovázel divadelní představení a také veřejnosti představil tehdy mladé interprety Milana Chladila a Yvettu Simonovou.
Související
-
Český rozhlas Jazz ocenil nejlepší jazzová alba roku 2017. Zvítězil saxofonista Luboš Soukup
V roce 2017 vyšlo v Česku nejvíce jazzových alb v novodobé historii. Patří k nim i Země Luboše Soukupa. Stáhněte si zdarma náš letošní katalog!
-
ČRo Jazz ocenil nejlepší jazzová alba roku 2016, boduje Dorůžka
Za nejlepší jazzovou nahrávku uplynulého roku označila stanice Český rozhlas Jazz album kytaristy Davida Dorůžky.
-
Český rozhlas Jazz vybral nejlepší jazzová alba roku 2015. Vítězí Concept Art Orchestra
ČRo Jazz vyhlásil výsledky ankety jazzových odborníků, kteří za nejlepší loňské album označili bigbandovou nahrávku Concept Art Orchestra s názvem The Prague Six.